PdF:SODC016 Aplikovaná soc. psychologie 1 - Informace o předmětu
SODC016 Aplikovaná sociální psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 7 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je koncipován jako povinně volitelný v rámci doktorského studia programu Sociální pedagogika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, D-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je analyzovat lidskou psychiku v kontextu edukačních aktivit. Důraz je kladen na důkladné osvojení a kritické zhodnocení dílčího tématu z oblasti sociální psychologie, které souvisí s tvorbou disertační práce a s přesahem do mimoakademické praxe.
- Výstupy z učení
- Doktorandi budou v rámci předmětu: - definovat odborné pojmy sociální psychologie s přihlédnutím k aplikaci na problematiku témat sociální pedagogiky, - vysvětlovat teoretické i metodologické základy sociální psychologie v kontextu tvorby disertační práce, - navrhnout experiment k vysvětlení problematických otázek sociálního chování v edukační realitě, - predikovat chování lidí v malých i velkých sociálních skupinách, - aplikovat získané znalosti v interdisciplinárním přesahu sociálních věd, - hodnotit přínos studia sociální psychologie pro obor sociální pedagogika a pro tvorbu své disertační práce.
- Osnova
- 1. Charakteristika oboru sociální psychologie. Problémy bádání sociální psychologie. Sociální kognice jako jedno z klíčových témat oboru. Rozdílné přístupy v sociální psychologii. 2. Teoretické základy sociální kognice, teorie sociální identity, teorie sociálních reprezentací, diskurzivní psychologie. 3. Postoje a jejich sociální zvýznamnění v edukačním kontextu. 4. Atribuční procesy a jejich zvýznamnění v edukačním kontextu. 5. Jáství a identita. Sociálně kognitivistické přístupy k jáství a identitě. 6. Předsudky, stereotypy a sociální percepce ve školním prostředí. 7. Ideologie, sociální identita a sociální kognice v procesu edukace. 8. Individuální a sociální aspekty ve výzkumu. Experimenty v sociální psychologii.
- Literatura
- povinná literatura
- Sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. 2., přepracované a rozší. Praha: Grada, 2008, 404 stran. ISBN 9788024714288. info
- AUGOUSTINOS, Martha, Iain WALKER a Ngaire DONAGHUE. Social cognition : an integrated introduction. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2006, vii, 364. ISBN 076194219X. info
- Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
- doporučená literatura
- ARONSON, Elliot a Robin M. AKERT. Social psychology. Edited by Timothy D. Wilson. 8th ed., international ed. Boston: Pearson, 2013, xxix, 538. ISBN 9780205918027. info
- ZIMBARDO, Philip G. Moc a zlo : sociálně psychologický pohled na svět. Edited by Jiří Fiala - Martina Klicperová-Baker. Praha: Moraviapress, 2005, 199 s. ISBN 8086181804. info
- Applied social psychology. Edited by Marilynn B. Brewer - Miles Hewstone. Malden, MA: Blackwell Pub., 2004, x, 357. ISBN 1405110678. info
- The handbook of social psychology. Edited by Gardner Lindzey - Elliot Aronson. 2nd ed. Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company, 1969, xiv, 786. info
- The handbook of social psychology. Edited by Gardner Lindzey - Elliot Aronson. 2nd ed. Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company, 1969, xiii, 978. info
- The handbook of social psychology. Volume II., Research methods. Edited by Gardner Lindzey - Elliot Aronson. 2nd. ed. Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company, 1968, xv, 819 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, diskuse, samostudium, zpětnovazební hodnocení.
- Metody hodnocení
- Kolokvium: vypracování reflektující zprávy z edukační praxe nebo eseje (cca 10 stran) na téma ze sociální psychologie. Tato zpráva nebo esej je ukotvena do výzkumné problematiky disertačních témat.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SODC016