SOk422 Sociologické a psychologické aspekty sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Komunikace je základní vlastností všech živých organismů. Nelze nekomunikovat. Lidská komunikace vychází z fyziologických základů, které se promítají do psychické roviny. Tyto základy výrazně rozhodují o kvalitě komunikace a zároveň o utváření vztahů s druhými lidmi. Ve virtuálním prostoru dochází k posunům, které výrazně posouvají způsoby a podmínky komunikace. Nedílnou součástí komunikace jsou konflikty. Nelze se jim vyhnout a mohou být i hybnou silou pro vyřešení problémové situace. Je pro to důležité zaměřit se na způsoby řešení konfliktů. Předsudky ve společnosti umožňují a podporují růst konfliktů. Konflikt konstruktivní a destruktivní.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vysvětlit studentům vztah mezi komunikací, konflikty a jejich konstruktivním řešením.
Výstupy z učení
● Pochopit podstatu lidské komunikace;
● poznat důležitost fyziologické a emoční vrstvy zkušenosti pro kvalitu komunikace;
● pochopit provázanost jedince s jeho bezprostředním (i virtuálním) prostředím;
● získat náhled na sociální konflikty;
● uvědomit si jejich nutnost a zaměřit se na efektivní způsoby řešení.
Osnova
  • 1. Důležitost lidské komunikace, historický pohled na téma komunikace
  • 2. zrcadlové neurony (Rizzolatti), novodobé pojetí emocí (Damasio); komunikace a “předvědomí”, jako příklady fyziologických počátků komunikace;
  • 3. symbol a jeho význam jako triáda: gesto-reakce-důsledky;
  • 4. problematika komunikace ve virtuálním prostoru;
  • 5. dynamika konfliktů a jejich vzniku, různé druhy konfliktů
  • 6. řešení konfliktů - základní principy (poznávání příčin vzniku konfliktu, deeskalace, autoritativní způsobe řešení, alternativní řešení, intervence třetí strany)
  • 7. konflikty mezi sociální skupinami, problematika předsudků jako živné půdy pro vznik konfliktu
  • 8. Allportovo pojetí pěti stádií vývoje etnických předsudků, které se mohou objevit ve společnostech, jež tolerují nebo podporují rasismus. Jak vědecká obec může podpořit (ať už vědomě či nezáměrně) předsudky.
  • 9. Problematika měření postojů a předsudků. Omezené možnosti dotazníkových šetřeni, sémantické metody (klasický Osgoodův diferenciál, test sémantického výběru).
Literatura
  • MADZIA, Roman. George Herbert Mead: tělo, mysl a svět. Vydání 1. Praha: Triton, 2014, 235 stran. ISBN 9788073877842. info
  • DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Translated by Lucie Bankovská Motlová - Alžběta Hesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2000, 259 stran. ISBN 8020408444. info
  • GOULD, Stephen Jay. Jak neměřit člověka : pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Lidové noviny, 1998, 436 s. ISBN 8071061689. info
Výukové metody
workshop, skupinová diskuze, přednáška
Metody hodnocení
zkouška
Informace učitele
Další literatura / Other sources:
• Iacoboni, M. (2008). Mirroring People. The Science of Empathy and How We Connect With Others. New York: Farrar. Straus and Giroux.
• Ramachandran, V. The Neurons that Shapes Civilization. TEDx Talk. [on-line] [2018 O1 05]. Dostupné na WWW:https://www.ted.com/talks/vs_ramachandran_the_neurons_that_shaped_civilization?language=cs
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SOk422