PdF:SOk422 Sociol., psychol. aspekty socp - Informace o předmětu
SOk422 Sociologické a psychologické aspekty sociální pedagogiky
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Komunikace je základní vlastností všech živých organismů. Nelze nekomunikovat. Lidská komunikace vychází z fyziologických základů, které se promítají do psychické roviny. Tyto základy výrazně rozhodují o kvalitě komunikace a zároveň o utváření vztahů s druhými lidmi. Ve virtuálním prostoru dochází k posunům, které výrazně posouvají způsoby a podmínky komunikace. Nedílnou součástí komunikace jsou konflikty. Nelze se jim vyhnout a mohou být i hybnou silou pro vyřešení problémové situace. Je pro to důležité zaměřit se na způsoby řešení konfliktů. Předsudky ve společnosti umožňují a podporují růst konfliktů. Konflikt konstruktivní a destruktivní. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vysvětlit studentům vztah mezi komunikací, konflikty a jejich konstruktivním řešením.
- Výstupy z učení
- ● Pochopit podstatu lidské komunikace;
● poznat důležitost fyziologické a emoční vrstvy zkušenosti pro kvalitu komunikace;
● pochopit provázanost jedince s jeho bezprostředním (i virtuálním) prostředím;
● získat náhled na sociální konflikty;
● uvědomit si jejich nutnost a zaměřit se na efektivní způsoby řešení. - Osnova
- 1. Důležitost lidské komunikace, historický pohled na téma komunikace
- 2. zrcadlové neurony (Rizzolatti), novodobé pojetí emocí (Damasio); komunikace a “předvědomí”, jako příklady fyziologických počátků komunikace;
- 3. symbol a jeho význam jako triáda: gesto-reakce-důsledky;
- 4. problematika komunikace ve virtuálním prostoru;
- 5. dynamika konfliktů a jejich vzniku, různé druhy konfliktů
- 6. řešení konfliktů - základní principy (poznávání příčin vzniku konfliktu, deeskalace, autoritativní způsobe řešení, alternativní řešení, intervence třetí strany)
- 7. konflikty mezi sociální skupinami, problematika předsudků jako živné půdy pro vznik konfliktu
- 8. Allportovo pojetí pěti stádií vývoje etnických předsudků, které se mohou objevit ve společnostech, jež tolerují nebo podporují rasismus. Jak vědecká obec může podpořit (ať už vědomě či nezáměrně) předsudky.
- 9. Problematika měření postojů a předsudků. Omezené možnosti dotazníkových šetřeni, sémantické metody (klasický Osgoodův diferenciál, test sémantického výběru).
- Literatura
- MADZIA, Roman. George Herbert Mead: tělo, mysl a svět. Vydání 1. Praha: Triton, 2014, 235 stran. ISBN 9788073877842. info
- DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Translated by Lucie Bankovská Motlová - Alžběta Hesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2000, 259 stran. ISBN 8020408444. info
- GOULD, Stephen Jay. Jak neměřit člověka : pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Lidové noviny, 1998, 436 s. ISBN 8071061689. info
- Výukové metody
- workshop, skupinová diskuze, přednáška
- Metody hodnocení
- zkouška
- Informace učitele
- Další literatura / Other sources:
• Iacoboni, M. (2008). Mirroring People. The Science of Empathy and How We Connect With Others. New York: Farrar. Straus and Giroux.
• Ramachandran, V. The Neurons that Shapes Civilization. TEDx Talk. [on-line] [2018 O1 05]. Dostupné na WWW:https://www.ted.com/talks/vs_ramachandran_the_neurons_that_shaped_civilization?language=cs
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SOk422