PdF:Sop153 Proměny moderní společnosti - Informace o předmětu
Sop153 Proměny moderní společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Sop153/01: St 8:00–9:50 učebna 11, V. Kolaříková
- Předpoklady
- Základy sociologie, politologie úrovně střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 22/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Základním cílem předmětu je odhalit vztah mezi vývojem moderní společnosti a změnou forem státního uspořádání a umět pojmenovat a popsat dopad těchto změn na každodenní život lidí, jejich identity a sociální role.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studenti:
Porozumí kontinuitě vývoje moderní společnosti.
Dokáží odhadnout pozitiva a negativa jednotlivých stádií a to ve vtahu k nacionalismu i jiným sociálním fenoménům.
Naučí se číst, analyzovat a interpretovat odborné texty.
Prohloubí schopnost propojovat přednášenou látku s vlastní interpretací textů.
Pochopí příčiny současných rizik ("krize současné rodiny", "krize identit", globální krize) a porozumí logice náležitého řešení problému. - Osnova
- 1) Vznik moderní společnosti a její etablování v euroamerickém prostoru
- 2) Vztah moderní společnosti k nacionalismu, pojem nacionalismus, pozitiva a negativa nacionalismu, důsledky nacionalismu
- 3) Pojmy národ, národní identita, etnická identita
- 4) Česká národní identita – její vznik i současná podoba
- 5) Rodina jako základní společenská jednotka a její proměna v průběhu jednotlivých etap společnosti. Výzvy a rizika současné rodiny.
- 6) Postmoderní společnost a její současná rizika, riziková společnost, krize identit
- 7) Holokaust a moderní genocidy jako příklady možných rizik moderní společnosti, téma holokaustu Romů a Sintů na našem území a otázka významu památníků v současném kontextu
- Literatura
- povinná literatura
- GELLNER, Ernest. Nacionalismus. Translated by Hana Novotná - Petr Skalník. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003, 133 s. ISBN 80-7325-023-3. info
- BECK, Ulrich. Moc a protiváha moci v globálním věku : nová ekonomie světové politiky. Translated by Alena Bakešová - Vladimír Jochmann. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 460 s. ISBN 9788086429670. info
- FUČÍK, P. a M. ŠOLCOVÁ. Nové formy rodičovství: střídavá péče a hledání jejích důsledků pro děti – přehledová studie. In: Rodičovství: plány, formy a zkušenosti, roč. 19. č. 2, 2022.
- doporučená literatura
- ANDERSON, B. Pomyslná společenství. In: Hroch, M. (ed.) Pohledy na národ a nacionalismus. Čítanka textů. Sociologické nakladatelství, 2003, s. 239-269.
- BAUMAN, Zygmunt. Modernita a holocaust. Translated by Jana Ogrocká. Vydání třetí, v Karolinu. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2023, 330 stran. ISBN 9788024653525. info
- Výukové metody
- přednáška, analýza textu, diskuse, seminární aktivity
- Metody hodnocení
- Pravidelné studium a četba zadané literatury. Aktivní účast na výuce a diskusích. Seminární práce ve skupinách a její prezentace. Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy výuky, načtenou literaturou a současným kontextem života. Písemná závěrečná zkouška s otevřenými otázkami esejovitého typu (zodpovězení na zadané otázky, argumentace na základě odborných informací, načtené literatury, zasazení do kontextu současné doby i profese sociálního pedagoga apod.)
- Informace učitele
- Individuální studijní plán: samostudium, zpracování rešerší ze zadané četby, samostatné písemné zpracování eseje na zadané téma, písemná zkouška (online v případě Erasmu).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/Sop153