Sop153 Proměny moderní společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Sop153/01: St 8:00–9:50 učebna 11, V. Kolaříková
Předpoklady
Základy sociologie, politologie úrovně střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 22/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základním cílem předmětu je odhalit vztah mezi vývojem moderní společnosti a změnou forem státního uspořádání a umět pojmenovat a popsat dopad těchto změn na každodenní život lidí, jejich identity a sociální role.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti:
Porozumí kontinuitě vývoje moderní společnosti.
Dokáží odhadnout pozitiva a negativa jednotlivých stádií a to ve vtahu k nacionalismu i jiným sociálním fenoménům.
Naučí se číst, analyzovat a interpretovat odborné texty.
Prohloubí schopnost propojovat přednášenou látku s vlastní interpretací textů.
Pochopí příčiny současných rizik ("krize současné rodiny", "krize identit", globální krize) a porozumí logice náležitého řešení problému.
Osnova
  • 1) Vznik moderní společnosti a její etablování v euroamerickém prostoru
  • 2) Vztah moderní společnosti k nacionalismu, pojem nacionalismus, pozitiva a negativa nacionalismu, důsledky nacionalismu
  • 3) Pojmy národ, národní identita, etnická identita
  • 4) Česká národní identita – její vznik i současná podoba
  • 5) Rodina jako základní společenská jednotka a její proměna v průběhu jednotlivých etap společnosti. Výzvy a rizika současné rodiny.
  • 6) Postmoderní společnost a její současná rizika, riziková společnost, krize identit
  • 7) Holokaust a moderní genocidy jako příklady možných rizik moderní společnosti, téma holokaustu Romů a Sintů na našem území a otázka významu památníků v současném kontextu
Literatura
    povinná literatura
  • GELLNER, Ernest. Nacionalismus. Translated by Hana Novotná - Petr Skalník. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003, 133 s. ISBN 80-7325-023-3. info
  • BECK, Ulrich. Moc a protiváha moci v globálním věku : nová ekonomie světové politiky. Translated by Alena Bakešová - Vladimír Jochmann. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 460 s. ISBN 9788086429670. info
  • FUČÍK, P. a M. ŠOLCOVÁ. Nové formy rodičovství: střídavá péče a hledání jejích důsledků pro děti – přehledová studie. In: Rodičovství: plány, formy a zkušenosti, roč. 19. č. 2, 2022.
    doporučená literatura
  • ANDERSON, B. Pomyslná společenství. In: Hroch, M. (ed.) Pohledy na národ a nacionalismus. Čítanka textů. Sociologické nakladatelství, 2003, s. 239-269.
  • BAUMAN, Zygmunt. Modernita a holocaust. Translated by Jana Ogrocká. Vydání třetí, v Karolinu. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2023, 330 stran. ISBN 9788024653525. info
Výukové metody
přednáška, analýza textu, diskuse, seminární aktivity
Metody hodnocení
Pravidelné studium a četba zadané literatury. Aktivní účast na výuce a diskusích. Seminární práce ve skupinách a její prezentace. Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy výuky, načtenou literaturou a současným kontextem života. Písemná závěrečná zkouška s otevřenými otázkami esejovitého typu (zodpovězení na zadané otázky, argumentace na základě odborných informací, načtené literatury, zasazení do kontextu současné doby i profese sociálního pedagoga apod.)
Informace učitele
Individuální studijní plán: samostudium, zpracování rešerší ze zadané četby, samostatné písemné zpracování eseje na zadané téma, písemná zkouška (online v případě Erasmu).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/Sop153