PdF:SOk119 Partner respekt přístupy - Informace o předmětu
SOk119 Partnerské a respektující přístupy ve výchově
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 12 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 1/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky komunikace z hlediska nenásilné a respektující výchovy. Studenti si osvojují základní znalosti a dovednosti, které umožní vytvářet kvalitní vztahy vzhledem ke zvolené cílové skupině.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
• Popsat pedagogickou komunikaci, složku verbální i neverbální a učit se analýze sociální komunikace s ohledem na kontext;
• vysvětlit čtyři kroky nenásilné komunikace a porozumět naslouchání jako předpoklad empatického vedení rozhovoru při výchově, učit se aplikovat je v modelových situacích;
• ovládat základní terminologii (např. NVC, emoce, komunikační bariéry, komunikace s žáky s ADHD, potřeby, sebereflexe apod.);
• vyhledat konkrétní situace z praxe a aplikovat na nich získané dovednosti; rozvíjet dovednost naslouchání, vytvářet empatický prostor a porozumět hlubšímu významu sdělení druhého;
• orientovat se v základních principech respektující a nenásilné výchovy, využít poznatky získané studiem odborné literatury v praxi. - Osnova
- Vymezení pedagogické komunikace. Principy pedagogické komunikace, bloky v komunikaci. Verbální komunikace a neverbální komunikace. Komunikační pravidla. Nenásilná komunikace – pozorování, potřeby, pocity prosby. Naslouchání a Respektovat a být respektován ve výchově. Sebereflexe v komunikaci.
- Literatura
- ROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Translated by Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 142 stran. ISBN 9788026209126. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 221 s. ISBN 9788026201410. info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- Prezentace, konzultace, zpětná vazba, sebereflexe, řešení modelových situací. Studenti vytvoří seminární práce dle zadání a individuálně se připravují na hodiny četbou zadané literatury.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška.
Ukončení: kolokvium.
Požadavky k ukončení: aktivní účast na hodinách a vypracování písemné práce -sebereflexe (v rozsahu 1–2 strany, 5000 znaků) dle zadání vyučujícího. Individuální zpětná vazba bude studentovi poskytnuta po odevzdání práce. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOk119