PdF:SOk135 Výtvarné tvořivé činnosti - Informace o předmětu
SOk135 Výtvarné tvořivé činnosti
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 24 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Šimon Kříž, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk135/01: Pá 22. 11. 9:00–12:50 učebna 13, 14:00–17:50 učebna 13, So 23. 11. 11:00–12:50 učebna 13, 14:00–19:50 učebna 13, So 14. 12. 9:00–12:50 učebna 13, 14:00–17:50 učebna 13, Š. Kříž, P. Novotná
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvoj kreativity a kultivace výtvarných dovedností studenta jako prostředků jedinečného výtvarného vyjadřování a tvůrčího myšlení.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen experimentovat s výtvarnými vyjadřovacími prostředky, uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci. Student si také osvojí základní znalosti v oblasti vývoje dětského výtvarného projevu.
- Osnova
- 1. Význam kreativity, spontaneity a tvořivého procesu ve výtvarných aktivitách. Autenticita a vlastní zkušenost ve výtvarné tvorbě. Význam jedinečné výtvarné výpovědi. Možnosti výtvarného vyjádření, rozvoj tvořivého myšlení. Specifika výtvarného vyjádření dětí různého věku (raný školní věk, období prepuberty a puberty, krize výtvarného vyjadřování, výtvarný projev dětí s jinakostí apod.). Ontogeneze dětského výtvarného projevu. 2. Význam výtvarné hry a experimentu (klasické i současné výtvarné vyjadřovací prostředky). Výtvarná hra a experiment ve výtvarném umění jako inspirace výtvarných činností. Výtvarná hra a experiment jako prostředek objevování výrazových možností výtvarného jazyka. 3. Keramická hlína jako výtvarný vyjadřovací prostředek (hry a experimenty, iniciace hmatu). 4. Výtvarné umění jako východisko a inspirace pro pedagogickou praxi. Zprostředkování umění. 5. Specifika výtvarných činností pro žáky 2. stupně v praxi (výtvarná akce, performance, prostorová tvorba, land art, street art apod. Kreativní využití mobilních aplikací a technologií ve výtvarné tvorbě. Propojení klasických a nových médií.
- Literatura
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Translated by Eva Vyskočilová. Vydání 6., v této edici p. Praha: Portál, 2014, 142 stran. ISBN 9788026206910. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 198 stran. ISBN 9788073679927. info
- Aktuální otázky zprostředkování umění : teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Edited by Radek Horáček - Jan Zálešák. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 189 s. ISBN 9788021043718. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. ISBN 8021038799. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. ISBN 8021038799. info
- UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. 5., přeprac. a dopl. vyd.,. Praha: Portál, 2002, 125 s. ISBN 8071785997. info
- DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s. ISBN 8071784494. info
- SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s. ISBN 8072900161. info
- SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
- Výukové metody
- individuální i skupinová výtvarná tvorba ve výtvarném ateliéru, reflexe vlastního i vnímaného díla, praktické tvůrčí aktivity, teoretický úvod do problematiky - ukázky dětské tvorby, případové studie, prezentace dobré praxe, aktivní metody zprostředkování umění, využití metod synchronní a asynchronní výuky, samostudium.
- Metody hodnocení
- Splnění zadání ve výuce (příp. domácí zadání), aktivní přístup a docházka ve výuce 100%
- Informace učitele
- Doporučený článek:
Štěpánková, K. (2013): Jak „zabít“ tvořivost ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova, 1(1) [cit. 2013-10-03]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=3&clanek=21. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOk135