SOk154v Etopedie a edukace dětí s poruchami chování

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Ondřej Ling (přednášející)
Mgr. Hana Moravčíková (cvičící)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk154v/Kombi01: Pá 7. 3. 8:00–13:50 učebna 1, Pá 21. 3. 8:00–13:50 učebna 1, Pá 11. 4. 8:00–13:50 učebna 1, O. Ling
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii, v aplikaci jejích postupů v edukační praxi škol i v zařízeních preventivně výchovné péče a pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V předmětu je kladen důraz na aktivní participaci studentů během výuky, na individuální přípravu (čtení textů a psaní jejich reflexí), na rozvíjení schopnosti nahlížet etopedickou problematiku kriticky a kreativně - samostatně i ve spolupráci s kolegy. Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch chování a emocí, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PECh, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch chování a emocí, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PECh, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
Osnova
  • • Etopedie – základní informace, východiska, terminologie, trendy. • Souvislosti poruch chování a kvality života dítěte – aktuálně i do budoucnosti. Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti. • Dynamický přístup k poruchám chování. Cílové skupiny etopedie. Teorie rezilience – ochranné a rizikové faktory. Včasná (raná) intervence. • Definice poruchy chování. • Porucha řízeného chování, neposlušnost a opoziční chování u dětí • Speciálně pedagogický proces v etopedii – principy, cíle a úkoly, fáze (prevence, intervence, rehabilitace). Informovaná intervence. • Spolupráce pedagogů se školním poradenským pracovištěm a externími institucemi (PPP, SVP, OSPOD). Systém poradenských a intervenčních zařízení. • Systém školských výchovných zařízení (preventivně výchovná péče, ústavní a ochranná výchova), tzv. náhradní výchovná péče. • Vedení případu. Základní způsoby hodnocení chování a vyhodnocení situace dítěte/žáka (strukturované hodnocení chování, situace). Uvažování v kontextu 3P strategií. Perspektivní orientace. Plánování intervence, zásady. • Legislativní rámec (nejlepší zájem dítěte, úmluva o právech dítěte, zákony, vyhlášky, oficiální dokumenty – OSPOD, Občanský zákoník, metodické pokyny….) • Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování (škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, efektivita výuky, individuální výchovný program, individuální výchovný plán, individuální plán rozvoje, standardy péče (ÚV/OV, SVP). • Poruchy chování spojená s agresí – agresivita a agrese, vandalismus, loupež, šikana, kyberšikana • Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže • Problematika kriminality mládeže (dětí a mladistvých). • Trestní odpovědnost mládeže, probace a mediace, alternativy trestů a alternativní tresty, vězeňství. • Poruchy chování spojené se závislostí - závislostní chování • Syndrom CAN, edukační kontext, vztah k rozvoji PCHE. • Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin • Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD. Vztah SPCH a PCHE. • Přístupy ke klasifikacím poruch emocí a chování • Vliv vrstevnického okolí na dospívající v riziku/s problémem/s poruchou chování. Identifikace, vzory. Subklutury mládeže.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
  • ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Prevence kriminality z pohledu etopedie. In Prevence kriminality mládeže. 2016. info
  • LAUFKOVÁ, Veronika a Jana WACKOVÁ. Nácvik čtení - SPU : [vzděláváme děti se specifickými poruchami učení na 1. st. ZŠ II. Praha: Raabe, 2014, [107] s. ISBN 9788074960864. info
  • KYPROVÁ, Hana. Péče o jedince s SPU od začátku školní docházky do dospělosti. 2012. info
Výukové metody
Přednáška, individuální studium, písemné reflexe. Upřesnění aktuálních podmínek absolvování viz studijní materiály.
Metody hodnocení
Zkouška - písemná forma (4 otevřené otázky, max 16 bodů, min 10 bodů)
Informace učitele
Další doporučená literatura: • Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole (Aktualiz. a dopl. vyd.). Praha: Triton. • Čapek, R. (2008). Odměny a tresty ve školní praxi (Vyd. 1.). Praha: Grada. • Červenka, K., & Vojtová, V. (2013). Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii: Resources for special educational intervention (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. • Elliott, J., & Place, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie (Vyd. 1.). Praha: Grada. • Fontana, D. (1997) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. • HEIDBRINK, H: Psychologie morálního vývoje, 1. Vyd. Praha, Portál,1997, ISBN 80-7178-154-1 • Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče (Vyd. 1.). Praha: Portál. • Kauffman, J. M., & Brigham, F. J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press. • Kauffman, J. M., & Landrum, T. J. (2013). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (10th ed.). Boston: Pearson Education. • Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál. • Kyriacou, C. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole (Vyd. 1.). Praha: Portál. • Leona Běhounková. (2012). Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči (Vyd. 1.). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fak. • Macek, P. (2003). Adolescence (Vyd. 2., upr.). Praha: Portál. • Matoušek, O. (1999). Ústavní péče (Vyd. 2. přeprac. a rozš.). Praha: Sociologické nakladatelství. • Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže (Vyd. 3., aktualiz.). Praha: Portál. • MÜHLPACHR, P.: Patologické závislosti, in: Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1998, ISBN 80-85931-65-6 • MÜHLPACHR, P.: Sociální patologie, 1.vyd.Brno: MU, 2001, ISBN 80-210-2511-5 • Ondráček, P. (2003) Františku, přestaň konečně zlobit, nebo…. Praha: ISV. • Pelikán, J. (2002). Pomáhat být: otevřené otázky teorie provázející výchovy (1. vyd.). Praha: Karolinum. • Pelikán, J. (2004). Výchova pro život (2. přeprac. a rozš. vyd.). Praha: ISV nakladatelství. • Petty, G. (2008). Moderní vyučování (Vyd. 5.). Praha: Portál. • Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování (Vyd. 4.). Praha: Portál. • Smolík, J. (2010). Subkultury mládeže: uvedení do problematiky (Vyd. 1.). Praha: Grada. • STŘELEC, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 • STUCHLÍKOVÁ, I.: Základy psychologie emocí, 1.vyd., Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9 • ŠTĚPÁNKOVÁ,L.: Střediska výchovné péče, in: Vítková: Otázky speciálně pedagogického • Vágnerová, M. (1997). Psychologie problémového dítěte školního věku (1. vyd.). Praha: Karolinum. • Vágnerová, M. (1999). Úvod do psychologie (2. vyd.). Praha: Karolinum. • VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 • Vojtová, V. (2008). Kapitoly z etopedie. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti I (2., přeprac. a rozš. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. • Vojtová, V. (2008). Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. • Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. • Vojtová, V., & Červenka, K. (2012). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SOk154v