SOk817 Basics of Drama Education

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites
SOUHLAS
Introduction to specialization daramatic eduaction Presumtions: - Constpets of perused special literature - Record of experienced / viewed and projects, reflection of this work.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 1/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to acquire basic knowledge about creative drama as an aesthetic-educational subject, which deals with personality social learning and the teaching of theatrical skills.
Learning outcomes
Upon completion of this course the student will be able to: Define the concepts of drama education, drama, improvisation, role play etc. Identify and summarize the important features of the main periods of history. Apply dramatic games in practice. Present a selected publication from dramatic education. Citing specialist literature from dramatic education. Discuss the position of dramatic education in the Czech Republic. Interpret specialized literature from dramatic education.
Syllabus
  • The History of School Theater. • The roots of creative drama. • Creative dramatist today. • Educational-psychological starting points of creative drama. • Values ​​and goals of creative drama. • Systems of training games and exercises. • Games and exercises.
Literature
    required literature
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 214 s. ISBN 8085429934. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 222 s. ISBN 8071847569. info
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
    recommended literature
  • MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
  • RODRIGUEZOVÁ, Veronika, Radek MARUŠÁK and Olga KRÁLOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy (Drama education in contemporary school's curriculum). Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2008, 128 pp. ISBN 978-80-7367-472-4. URL info
  • REMSOVÁ, Lenka. Dramatická výchova v sociálně edukační oblasti. In II. Sympózium sociální pedagogiky. 2008. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • MORGANOVÁ, Norah and Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova ve škole. Vyd. 1. Brno: Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, 1995, 99 s. ISBN 80-85429-16-0. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 2. vyd. Praha: SKKS, 1990, 141 s. ISBN 80-85095-05-X. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
Teaching methods
lecture, discussion, observation
Assessment methods
credit, 80 % presence, četba a prezentace odborné knihy ze seznamu literatury, written reflection of the seminar, written methodological records of practical lessons.
Náhradní absolvování
In case of a study abroad placement, the course can be taken in an alternative form. The learner will study the required literature from the course syllabus and write excerpts from it. The learner will submit a methodological proposal for a drama education lesson for his/her chosen target group of educators. He/she discusses his/her excerpts and the proposed lesson with the course supervisor.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Study support
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SOk817/index-mIADjM.qwarp
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SOk817