PdF:SOk839 Environmentální výchova 2 - Informace o předmětu
SOk839 Environmentální výchova 2: Environmentální myšlení pro vychovatele
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Vladislava Kolářová (přednášející)
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Mgr. Hana Mikulicová (přednášející)
Mgr. Zuzana Nováčková (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOk829 Environmentální výchova 1 && !NOWANY( SOk837 Dramatická výchova v RVP , SOk838 Základy pohybových aktivit 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Předmět rozvíjí hlubší pochopení problémů nejbližšího životního prostředí, má motivovat k osvojení a uplatňování představovaných přístupů do každodenní praxe. Cílem je hlouběji proniknout do oblastí environmentální výchovy v každodenním životním prostředí člověka – obydlí, zahrady a veřejná zeleň, prostředí škol. Ekologizace výuky a provozu škol a školských zařízení, poskytnutí námětů k budování a využívání školních přírodních zahrad, přiblížení problematiky chovů zvířat a ukázky příkladů výchovy k zdravému životnímu stylu ve smyslu doporučení tzv. domácí ekologie.
- Výstupy z učení
- Student si uvědomuje, že i na lokální a osobní úrovni lze ovlivňovat životní prostředí
Student zná příklady z praxe, jak lze šetrně stavět, hospodařit, nakupovat
Student jedná s respektem s živou přírodou - Osnova
- 1. Problémy životního prostředí: voda a půda, energie, hospodaření v krajině.
- 2. Shrnutí základních environmentálních souvislostí včetně didaktických doporučení k výuce základů ekologie, environmentalistiky a principů udržitelného rozvoje.
- 3. Praktické ukázky environmentálně příznivých činností v každodenním lidském konání – ekologicky šetrné bydlení, zdravá zahrada a zahradní terapie, kontakt s živou přírodou, šetrné nakupování, lokální zdroje
- 4. Prezentace námětů studentů.
- Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO od samotných studentů.
- Literatura
- povinná literatura
- ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
- SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
- doporučená literatura
- NOVÁČEK, Pavel. Od Noemovy archy k Titaniku a zase zpátky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2013, 177 s. ISBN 9788087604427. info
- ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice : metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 92 s. ISBN 9788087604137. info
- NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 430 s. ISBN 9788024425146. info
- GORE, Al. Nepříjemná pravda : naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Translated by Jitka Fialová. 1. vyd. Praha: Argo, 2007, 325 s. ISBN 9788072038688. info
- LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví : (kapitoly o ekologickém luxusu). Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2003, 319 s. ISBN 8072391496. info
- LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení : (kapitoly o dobrovolné skromnosti). 1. vyd. Brno: Hnutí DUHA, 1994, 218 s. ISBN 8085368188. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, kontaktní výuka, skupinová práce, ukázky, náslechy, terénní výuka, vlastní prezentace studentů.
- Metody hodnocení
- Písemná příprava aktivity založené na představovaných přístupech k EVVO a její praktické předvedení. Aplikace přístupů v praxi a následné sdílení zkušeností.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOk839