PdF:SP2003 Obor: Specifické poruchy učení - Informace o předmětu
SP2003 Obor: Specifické poruchy učení
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (cvičící)
Mgr. Markéta Olbertová (cvičící) - Poskytovatelé Specifické podpory výuky
- Zbyněk Cincibus (přepisovatel)
Mgr. Marek Lang, Ph.D. (přepisovatel) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2003/Kombi01: So 8. 10. 8:00–13:50 učebna 50, So 3. 12. 8:00–13:50 učebna 50, So 10. 12. 14:00–19:50 učebna 50, So 17. 12. 8:00–13:50 učebna 50, P. Dvořáčková, S. Chaloupková, I. Jůzová, M. Olbertová
SP2003/Prez01: St 16:00–19:50 učebna 24, kromě St 26. 10., P. Dvořáčková, S. Chaloupková, I. Jůzová
SP2003/Prez02: Po 9:00–12:50 učebna 1, kromě Po 24. 10., P. Dvořáčková, S. Chaloupková, I. Jůzová - Předpoklady
- !NOWANY( SP2993 Specific Learning Disabilities – Advanced course )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní vhled do problematiky vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. V rámci předmětu jsou studentům představeny základní souvislosti realizace diagnostiky, poradenství a intervence u cílové skupiny. Pozornost je věnována procesu vzdělávání a jeho podmínkám v kontextu celoživotního vzdělávání. Dále jsou studenti seznámeni se speciálně pedagogickými postupy uplatňovanými v kontextu reedukace specifických poruch učení.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: definovat terminologii vztahující se ke specifickým poruchám učení; popsat projevy jednotlivých typů specifických poruch učení a jejich vliv na edukační proces žáka; popsat vliv specifických poruch učení na vývoj osobnosti jedince; orientovat se v systému vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení; definovat a popsat diagnostické nástroje využívané k detekci oslabených funkcí podmiňujících vznik specifických poruch učení; definovat služby pedagogicko-psychologické poradny určené žákům se specifickými poruchami učení; popsat služby poskytované žákům se specifickými poruchami učení školním poradenským pracovištěm a spolupráci v multidisciplinárním týmu ve škole; navrhnout vhodná opatření vztahující se k obecným podmínkám vzdělávání žáků/studentů se specifickými poruchami učení v běžných třídách; navrhnout vhodné postupy při reedukaci žáků se specifickými poruchami učení
- Osnova
- Vymezení specifických poruch učení (SPU) a jejich příčin - základní pojmy SPU a etiologie (z tuzemského a mezinárodního hlediska). Rizikové faktory vzniku specifických poruch učení v předškolním věku - teorie Dílčích oslabení výkonu (Scharingerová, 1994)/Deficitů dílčích funkcí (Sindelar, 1996; Zelinková, 2015). Kontext školní zralosti a připravenosti ve vztahu ke vzniku specifických poruch učení. Diagnostika oslabených funkcí v předškolním, mladším školním věku, v dospívání a dospělosti. Specifika edukačního procesu (metody výuky, formy výuky, hodnocení, aj.) a edukační dráhy u žáků se specifickými poruchami učení. Charakteristika základních aktérů edukačního procesu v kontextu žáků se SPU (role učitele, rodičů, spolužáků, žáka samotného). Specifika socializace, emočního a psychického vývoje žáka čelícího dlouhodobému neúspěchu. Služby pedagogicko-psychologického poradenství ve školách a mimo ně určené žákům se SPU a spolupráce v multidisciplinárním týmu. Základní charakteristika speciálně pedagogické péče (reedukace) u žáků se SPU. Speciální metody (postupy, pomůcky) zaměřené na zrakové a sluchové vnímání, rozvoj motoriky, orientace v prostoru, rozvoj řeči. Speciální metody (postupy, pomůcky) zaměřené na reedukaci dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie. Využití reedukačních metod v pedagogické praxi mateřských, základních, středních škol. Specifické poruchy učení v kontextu celoživotního vzdělávání a pracovního uplatnění.
- Literatura
- doporučená literatura
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 175 s. ISBN 9788073674748. info
- neurčeno
- POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
- POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
- ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita : zápory i klady ADHD v dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 164 stran. ISBN 9788027102044. URL info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti? : určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Vydání první. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. - nakladatelství D + H, 2015, 164 stran. ISBN 9788087295182. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Máme dítě s ADHD : rady pro rodiče. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2015, 262 stran. ISBN 9788024753478. info
- ŠEMBEROVÁ, Kamila a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Edited by Lenka Krejčová - Zuzana Hladíková. 1. vydání. Brno: Edika, 2014, 248 stran. ISBN 9788026606000. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie III.Vliv dyskalkulie na profesní zařazení jedinců v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 116 s. Spisy Pedagogické fakulty, svazek č. 160. ISBN 978-80-210-6142-2. info
- BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 155 s. ISBN 9788024735207. URL info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie II. Poruchy učení v matematice na 2. stupni základní školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 110 s. Spisy MU svazek 149. ISBN 978-80-210-5395-3. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dysgrafie. 2. rozšířené vydání. Praha: D + H, 2009, 66 stran. ISBN 9788090386990. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 110 s. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dyslexie. 2. upravené vydání. Praha: D + H, 2008, 64 stran. ISBN 9788090386976. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dysortografie. 1. vyd. Praha: D + H, 2008, 68 s. ISBN 9788090386945. info
- ŽÁČKOVÁ, Hana. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? : metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele. Edited by Drahomíra Jucovičová. 2. vyd. Praha: D + H, 2007, 127 s. ISBN 9788090386914. info
- LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní : preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 62 s. ISBN 9788073672447. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007, 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006, 167 s. ISBN 8073110229. info
- SIMON, Hendrik. Dyskalkulie : jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 166 s. ISBN 8073671042. info
- ŽÁČKOVÁ, Hana. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Edited by Drahomíra Jucovičová. 4. vyd., (aktualiz.). Praha: D + H, 2005, 31 s. ISBN 8090357903. info
- NOVÁK, Josef. Dyskalkulie : metodika rozvíjení základních početních dovedností. Vyd. 3., zcela přeprac. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004, 125 s. ISBN 8073110296. info
- MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003, 46 s. ISBN 807290115X. info
- MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních :materiál určený učitelům a rodičům dětí s dyslexií, dysgrafií, dysortografií--. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001, 102 s. ISBN 80-7311-000-8. info
- ŽÁČKOVÁ, Hana a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2001, 83 s. info
- SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení : co jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Translated by Andrea Civínová. Vydání 1. Praha: Grada, 2000, 136 stran. ISBN 8071697737. info
- KIRBY, Amanda. Nešikovné dítě : dyspraxie a další poruchy motoriky : diagnostika, pomoc, podpora, cesta k nezávislosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 206 s. ISBN 8071784249. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
- TYMICHOVÁ, Hana. Nauč mě správně psát :zábavná cvičení pro nápravu dysgrafie u dětí se specifickými poruchami učení. 2. vyd. Praha: Práce, 1996, 61 s. ISBN 80-208-0330-0. info
- Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Edited by Brigitte Sindelarová, Translated by Věra Pokorná. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 63 s. +. ISBN 80-85282-70-4. info
- KUBICKÁ, Eva. Metody práce při úpravě poruch učení u dětí druhého ročníku základní školy : metodický návod pro učitele při úpravě specifických poruch učení - dyslexie a dysortografie u dětí ve specializovaných třídách a při individuální. 1. vyd. Ostrava: Grafie, 1994, 61 s. info
- KREJBICHOVÁ, Dagmar. Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na nižším stupni : pomocný materiál pro učitele českého jazyka na ZŠ. 1. vyd. Plzeň: CDVP, 1994, 48 s. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 236 s. info
- Výukové metody
- interaktivní seminář, diskuse, individuální/skupinová práce, praktické ukázky
- Metody hodnocení
- K ukončení předmětu je potřeba splnit následující požadavky: Plnění semestrálního úkolu dle zadání učitele Aktivní účast na semináři a 80 % docházky. Ukončení: Zkouška = písemný test. K úspěšnému absolvování student musí dosáhnout alespoň 70 %.
- Informace učitele
- Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na další literární zdroje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SP2003