PdF:SP2093 Reeducation of Specific Learni - Course Information
SP2093 Reeducation of Specific Learning Difficulties
Faculty of EducationAutumn 2023
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Markéta Olbertová (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Markéta Olbertová
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SP2093/Kombi01: Fri 6. 10. 8:00–13:50 učebna 53, Fri 3. 11. 8:00–13:50 učebna 53, I. Jůzová, M. Olbertová
- Prerequisites (in Czech)
- SP2003 Specialization: Specific Learning Difficulties || SP2993 Specific Learning Disabilities – Advanced course
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 22 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 11/22, only registered: 0/22 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 19 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- The course is aimed to acquaint with basic knowledge concerning possibilities of care and support of students with specific learning disabilities. The course provides basic overview about available and up to date remediation approaches implemented in students with specific learning disabilities.
- Learning outcomes
- After passing the seminar the student will be understand and be able to explain the issue of reeducation and learn the basic methods of reeducation for pupils with specific learning disabilities.
- Syllabus
- Education of individuals with specific learning disabilities (SLD) and management of remediation care in the Czech republic. Introduction to basic terminology and etiology of specific learning disabilities. Training of initial reading and writing and possible obstacles during the process. Methods of the development of weakened sensory and neurological functions in preschool children and children with delayed compulsory school attendance. Remediation methods in dyslexia, dysgraphia, difficulties in grammatical rules implementation, dyscalculia and dyspraxia. The development of student´s personality. Approaches in education of individuals with specific learning disabilities in elementary and grammar school.
- Literature
- recommended literature
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. (Specific learning difficulties). 1. vyd. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 175 s. ISBN 9788073674748. info
- not specified
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti? : určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Vydání první. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. - nakladatelství D + H, 2015, 164 stran. ISBN 9788087295182. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice (Dyscalculia and specific leasing difficulties). první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 110 pp. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Dysortografie. 1. vyd. Praha: D + H, 2008, 68 s. ISBN 9788090386945. info
- ŽÁČKOVÁ, Hana and Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Smyslové vnímání. 2. vydání. Praha: D + H, 2007, 68 stran. ISBN 9788090357990. info
- VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení (Strategies in education of pupils with special education needs and specific learning disorders). 1st ed. Brno: Paido Brno, 2007, 159 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
- ŽÁČKOVÁ, Hana. Dysgrafie. Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2005, 68 s. ISBN 809035792X. info
- ŽÁČKOVÁ, Hana and Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2001, 83 s. info
- SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení : co jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Translated by Andrea Civínová. Vydání 1. Praha: Grada, 2000, 136 stran. ISBN 8071697737. info
- Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Edited by Brigitte Sindelarová, Translated by Věra Pokorná. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 63 s. +. ISBN 80-85282-70-4. info
- Teaching methods
- Interactive seminar, video, practicle examples,
- Assessment methods
- Active participation during seminar (required 80 % of attendance), submission of the remediation lesson plan
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/SP2093