PdF:SP2176 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SP2176 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se sluchovým postižením s podporou českého znakového jazyka 2
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Hlavičková (cvičící) - Garance
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2176/KombiSem01: So 19. 10. 8:00–11:50 učebna 51, So 2. 11. 8:00–11:50 učebna 21, Z. Hlavičková
SP2176/PrezSem01: Po 18:00–19:50 učebna 70, Z. Hlavičková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Student si osvojí schopnosti a praktické dovednosti v oblasti rozvoje komunikačních dovedností jedinců se sluchovým postižením; seznámí se s možnostmi úprav textů pro čtenáře se sluchovým postižením a jejich využitím v praxi; v možnostech uplatnění osob se sluchovým postižením na trhu práce ; v systému tlumočnických služeb; v oblasti sociálních služeb u osob se sluchovým postižením a osob s hluchoslepotou.
- Výstupy z učení
- • Student zná klasifikaci, etiologii a symptomatologii sluchového postižení. • Student se orientuje v oblasti specifik recepce psaného textu u osob se SP. • Student dokáže popsat dopad sluchového postižení na kvalitu života od raného věku až po stáří. • Student se orientuje v oblasti profesního uplatnění osob se SP. • Student umí popsat význam a sytém tlumočnických služeb pro osoby se SP.
- Osnova
- Komunikační systémy osob se sluchovým postižením • Vizuálně - motorické komunikační systémy a jejich užití praxi - český znakový jazyk, znakovaná čeština, prstová abeceda.• Orální komunikace - český jazyk v komunikaci neslyšících, ontogenetický vývoj řeči u jedinců se sluchovým postižením, odezírání • Čtení s porozuměním a úprava textů pro SP. • Profesní orientace a profesní příprava žáků se sluchovým postižením. • Podpora zaměstnávání osob se SP, profesní poradenství • Komunita Neslyšících, tlumočnické služby • Problematika sluchového postižení v dospělosti a ve stáří. • Hluchoslepota.
- Literatura
- povinná literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
- doporučená literatura
- HRADILOVÁ, Tereza, Marie CHUDOŽILOV BENDOVÁ, Marie KOMORNÁ a Miroslava KOTVOVÁ. Surdopedie a dospělý věk : sluchová ztráta v mezilidském kontaktu. Vydání 1. Praha: Grada, 2023, 159 stran. ISBN 9788027131259. URL info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
- DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
- LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Paido, 2003, 157 s. info
- SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, samostudium, exkurze, diskuse
- Metody hodnocení
- průběžné úkoly zadané v interaktivní osnově, úprava textu pro čtenáře se sluchovým postižením, zkouška, docházka (prezenční forma možné 2 absence, kombinovaná forma 1 absence)
- Náhradní absolvování
- V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě na základě individuální domluvy s~vyučujícím předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Jen pro neslyšící studenty.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2176