PdF:SP2223 Oftalmopedie – základní princi - Informace o předmětu
SP2223 Oftalmopedie – základní principy tyflorehabilitace, Braillovo písmo
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Petr Karásek (cvičící)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2223/KombiSem01: So 7. 12. 8:00–11:50 učebna 10, So 14. 12. 8:00–11:50 učebna 10, D. Levíček
SP2223/PrezSem01: Po 8:00–9:50 učebna 52, D. Levíček - Předpoklady
- Absolvovány bakalářské specializace oftalmopedie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti specifik osobnosti, tyflorehabilitace osob se zrakovým postižením. Dále budou posluchači seznámeni s poradenskými zařízeními a poskytovateli služeb pro osoby s postižením zraku v České republice.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- uvést klasifikaci zrakového postižení z různých hledisek a rozumět vlivu postižení zraku na běžný život a na vzdělávání
- vyhodnotit postupy v poradenství a tyflorehabilitaci člověka s postižením zraku různého stupně a typu
- doporučit speciální pomůcky pro osobu s postižením zraku různého stupně a typu - Osnova
- • Osobnost člověka s postižením zraku, vývojová specifika. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení.
- • Rodina dítěte/adolescenta/ dospělého člověka s postižením zraku. Specifika, možnosti podpory a intervence.
- • Život člověka se zrakovým postižením - identita a samostatný život. Pracovní uplatnění osob s těžkým zrakovým postižením.
- • Systém tyflorehabilitace v ČR a v zahraničí. Poradenská zařízení a poskytovatelé sociálních služeb pro osoby s postižením zraku.
- • Speciální pomůcky a pomůcky pro pro osoby se zrakovým postižením. Tisk a Braillovo písmo, tyflografika.
- • Komunikace s osobami s těžkým zrakovým postižením, prostorová orientace a samostatný pohyb. Specifické potřeby a kompetence osob s postižením zraku a kvalita jejich života.
- • Význam sociální a pracovní rehabilitace. Specifické kompetence osob s postižením zraku. Provázení osob s těžkým zrakovým postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- BUBENÍČKOVÁ, Hana, Petr KARÁSEK a Radek PAVLÍČEK. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. 1. vyd. Brno: TyfloCentrum Brno, 2012, 136 s. ISBN 9788026015383. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- doporučená literatura
- ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018, 181 stran. ISBN 9788076030053. info
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
- neurčeno
- SMÝKAL, Josef. Tyflopedický lexikon jmenný. 2. vyd. Brno: Technické muzeum v Brně, 2006, 454 s. ISBN 8086413306. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
- Informace učitele
- Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2223