PdF:SP2332 Poruchy chování 2 - Informace o předmětu
SP2332 Poruchy chování 2
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2332/KombiSem01: Pá 20. 9. 8:00–11:50 učebna 50, Pá 22. 11. 8:00–11:50 učebna 56, Pá 13. 12. 8:00–11:50 učebna 56, K. Červenka
SP2332/PrezSem01: St 14:00–16:50 učebna 52, K. Červenka - Předpoklady
- Poruchy chování 1 - poradenství, diagnostika a intervence
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogické intervence. Seznámit je se základními koncepčními východisky a naučit je pracovat se základními intervenčními technikami v individuální/skupinové práci s dítětem s problémy/s poruchami chování v podmínkách rodiny, školy, institucionální výchovy.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu bude student uplatňovat strategie intervence v případové práci na systémové/skupinové/individuální úrovni.
- Osnova
- • Inkluzivní trendy v intervenci - hledisko edukačních potřeb dítěte
- • Role konceptu resilience a začleňování ve speciálněpedagogické intervenci
- • Specifika intervence v kontextu odlišných potřeb cílové skupiny: Internalizované poruchy chování/Externalizované poruchy chování
- • Intervenční koncepce - perspektivy jak přistupovat k chování. Metody intervence - formy, obsah.
- • Intervence 3P.
- • Multioborová spolupráce při intervenci. Integrativní přístup.
- •Intervence u dětí s PECh z pohledu terapie a psychoterapie.
- Literatura
- povinná literatura
- AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Vydání první. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015, 57 stran. ISBN 9788074811388. info
- BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 208 s. ISBN 9788074760204. info
- Výukové metody
- Diskuse v semináři, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Případová práce. Samostudium.
- Metody hodnocení
- Zkouška, průběžné studium textů, průběžné plnění úkolů. Podmínky budou upřesněny na začátku výuky.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SP2332/index.qwarp
doporučená literatura
Studie o právech dítěte. (1. vyd.) Brno: Česko-britská o.p.s., 2011.
Ševčík, D. (2011). Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence (1. vyd.) Praha: Portál.
Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. (1. vyd.) Praha: Grada Publishing
Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2015). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele (Vydání třetí). Praha: Portál.
Felcmanová, L., Habrová, M., Katalog podpůrných opatření PRO ŽÁKY S POTŘEBOU PODPORY VE VZDĚLÁVÁNÍ Z DŮVODU SOCIÁLNÍHO ZNEVÝHODNĚNÍ. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn/katalog-szn.pdf
Furman, B. (2015) Nikdy není pozdě na šťastné dětství: jak překonat minulost. (1. vyd.) Praha: Portál.
Kořínek, P. (2015) V panelech a bublinách: kapitoly z teorie komiksu. Praha : Akropolis
Křivohlavý, J. (2004). Jak přežít vztek, zlost a agresi. (1. vyd.) Praha: Grada Publishing, a.s. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2332