SP2552 Souběžné postižení více vadami 2

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2552/KombiSem01: Pá 11. 10. 13:00–16:50 učebna 53, Pá 18. 10. 13:00–16:50 učebna 53, So 14. 12. 15:00–18:50 učebna 56, D. Levíček, L. Matoušková
SP2552/PrezSem01: Út 8:00–10:50 učebna 19a, D. Levíček, L. Matoušková, P. Röderová
Předpoklady
Absolvována specializace Souběžné postižení více vadami 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prohloubit znalosti v oblasti vzdělávání a intervence u osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami se zaměřením na specifika edukace.
Výstupy z učení
Student bude schopen pracovat se speciálně pedagogickými metodami (diagnostickými a edukačními) a uplatňovat podpůrná opatření při intervenci osob s těžkým a souběžným postižením více vadami.
Osnova
  • 1. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 2. Edukace žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami - intervenční opatření, technická podpora, zaměření podpory 3. Specifika vzdělávání a podpory žáků s těžkým zrakovým postižením či zrakovým postižením jako kombinovaným postižením 4. Pomůcky pro osoby se zrakovým postižením, prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením 5. Specifika v procesu učení u žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 6. Koncept Bazální stimulace 7. Autismus – specifika ve vzdělávání, strategie podpory, TEACH program.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
  • PRIZANT, Barry M. a Thomas FIELDS-MEYER. Jedineční lidé : jiný pohled na autismus. Translated by Tomáš Hakr. Vydání první. Praha: Argo, 2020, 221 stran. ISBN 9788025732533. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. info
  • RÖDEROVÁ, Petra. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1. info
    doporučená literatura
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
Výukové metody
Interaktivní semináře, diskuse, příklady dobré praxe, videa.
Metody hodnocení
Ústní závěrečná zkouška.
Informace učitele
Další literatura a požadavky vyučujícího budou vždy na začátku semestru upřesněny.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2552