SP2902 Funkční vidění

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2902/01: So 30. 11. 8:00–15:50 učebna 42, So 7. 12. 8:00–15:50 učebna 42, N. Jágerová, M. Vrubel
SP2902/02: každé sudé pondělí 17:00–19:50 učebna 24, N. Jágerová, M. Vrubel
Předpoklady
Předpokládají se základní znalosti z Oftalmopedie a pravidla pro úpravu veřejného prostoru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit student poznat principy vidění člověka a rozdíly mezi viděním člověka a dalších tvorů žijících na naší planetě. Naučit studenta vše důležité o vyvíjí zraku, nejčastějších vývojových vadách zraku a možnosti předcházení a rehabilitace těchto vad. Představit studentovi nejčastější mýty o funkčním vidění a srovnat je s pravdou + vysvětlit, z čeho tato pravda vychází. Představit studentovi aktuální trendy z oblasti funkčního vidění a soudobá vědecká zjištění. Seznámit studenta s tím, jak zrakové funkce ovlivňují soustředění a čtenářské dovednosti žáků a vysvětlit způsoby pozitivního ovlivnění zrakových funkcí a zlepšení školní práce. Představit možnosti diagnostiky funkčního vidění ve školním prostředí. Představit způsoby korekce zrakové ostrosti a rehabilitace binokulárního vidění. Uvést do správného použití korekčních a terapeutických pomůcek využívaných ve škole. Uvést studenta do problematiky odhalování bariér vzdělávacího procesu a navrhování jejich odstranění. Naučit studenta provázet osoby se zrakovým postižením. Seznámit studentka s možnostmi vhodných volnočasových aktivit pro osoby se zrakovým postižením.
Výstupy z učení
Student zná principy vidění člověka a rozdíly mezi viděním člověka, zvířat a hmyzu Student ví jak se vyvíjí zrak a co tento vývoj může negativně ovlivnit Student dokáže rozpoznat mýty o funkčním vidění od reality. Student bude znát aktuální trendy z oblasti funkčního vidění. Student dokáže poradit žákovi, jak zlepšit jeho soustředění, čtenářské dovednosti a zrakovou pohodu. Student bude vědět, jak může v prostředí školy diagnostikovat funkční vidění a jaké existují možnosti jeho korekce. Student bude znát správné použití korekčních a terapeutických pomůcek využívaných ve škole. Student dokáže odhalit bariéry vzdělávacího procesu a navrhnout jejich odstranění. Student se stane erudovaným průvodcem osob se zrakovým postižením a dokáže vhodným způsobem plánovat jejich volný čas.
Osnova
  • Předmět bude rozdělen do tematických bloků:
  • - principy vidění člověka a rozdíly mezi viděním člověka, zvířat a hmyzu
  • - vývoj zrakových funkcí, vrozené vývojové vady
  • - zažité mýty a omyly o vidění a zlepšování vidění
  • - moderní trendy z oblasti vidění, co všechno vidění ovlivňuje
  • - jak zlepšit čtenářské dovednosti žáků?, jak souvisí dyslexie se zrakem?
  • - vliv zrakových funkcí na vzdělávací proces
  • - diagnostika a kompenzace zrakových funkcí
  • - běžné optické pomůcky vs speciální optické pomůcky, aneb vyberte tu správnou
  • - hodnocení bariérovosti škol a vzdělávacího procesu + odstraňování bariér
  • - provázení slabozrakých a nevidomých vzdělávacím procesem
Literatura
    povinná literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • BENEŠ, Pavel, Zuzana STŘÍTESKÁ a Martin VRUBEL. Výhody a využitelnost barevných fólií ve Speciálně pedagogickém procesu. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, roč. 8, č. 2, s. 111
  • VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský. Masarykova univerzita, 2013, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449. info
    doporučená literatura
  • VESELÝ, Petr, Sylvie PETROVÁ, Svatopluk SYNEK, Martin VRUBEL a Karel PANČOCHA. Specifické poruchy učení a efekt barevných filtrů. Trendy v oční optice 2014. Praha: S-Press Publishing, 2014. info
  • PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: muni press, 2013. ISBN 978-80-210-6306-8.
    neurčeno
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea a Pavlína ŠUMNÍKOVÁ. Speciálněpedagogická podpora osob se zrakovým postižením se zvláštním zřetelem na rozvoj čichového vnímání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 133 s. ISBN 9788072904846. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Učme se dívat na zrakově postižené dítě. Predškolská výchova. 1994, roč. 1993/94, 7/8, s. 10. ISSN 4947-3. info
Výukové metody
Seminář, Praktická výuka, Aktivita
Metody hodnocení
Aktivní účast (50%), Projekt (25%), Diskuse (25%)
Informace učitele
Odkaz na studijní zdroj: BENEŠ, Pavel, Zuzana STŘÍTESKÁ a Martin VRUBEL. Výhody a využitelnost barevných fólií ve Speciálně pedagogickém procesu. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, roč. 8, č. 2, s. 101-110: https://www.unipo.sk/public/media/26527/%C5%A0t%C3%BAdie%20zo%20%C5%A1peci%C3%A1lnej%20pedagogiky%202019,%20ro%C4%8D.%208,%20%C4%8D.%202.pdf Aktivní účast znamená být při setkání aktivní, přicházet s nápady, účastnit se diskuse, nikoliv být pouze fyzicky přítomen. V průběhu výuky budou poskytnuty další aktuální materiály k nastudování.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2902