PdF:SP2MP_SP4c Specializace 4c - Informace o předmětu
SP2MP_SP4c Specializace 4c Edukace jedinců s poruchami chování
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- St 7:55–11:25 učebna 53
- Předpoklady
- SP2MP_SP2f
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Teoretické koncepty v pístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, pístupy; etopedie jako vdní obor srovnání se zahraniím; otázky edukace, integrace a inkluse jedinc s poruchami chování; poruchy chování a celoživotní vzdlávání; strategie výuky, hodnocení v edukaním procesu; diagnostické metody v edukaním procesu, metody intervence ve výuce; systémová prevence v edukaním procesu; základy intervence; poradenství; resocializace; speciální pedagog osobnost, identita, postavení v edukaním procesu; problematika kriminality mladistvých; probaní a medianí služba, alternativní tresty, trest odntí svobody; právní rámec ústavní a ochranné výchovy.
- Osnova
- 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky - souasný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraniím, terminologie 2. Pístupy ke klasifikaci poruch chování 3. Koncepní modely pístup k problematice poruch emocí nebo chování, pínos teoretických koncept 4. Systémový pístup k ešení edukace žák s poruchami chování - prevence kázeských problém škola, tída, pravidla kázn, hodnocení, vztahy, efektivita výuky 5. Otázky spojené s edukací žák s poruchami emocí nebo chování v hlavním vzdlávacím proudu 6. Otázky spojené s edukací žák s poruchami emocí nebo chování ve speciálních školských zaízeních 7. Specifika poruchového chování dtí ze sociokulturn znevýhodnných rodin 8. Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti ADD, ADHD, LMD (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 9. Porucha ízeného chování, neposlušnost a opoziní chování u dtí, (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 10. Poruchy chování spojená s agresí - agrese, vandalismus, loupež, šikana (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 11. Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže 12. Závislostní chování 13. Právní rámec pro výkon ústavní a ochranné výchovy 14. Systém školských zaízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu a preventivn výchovnou péi úkoly jednotlivých zaízení
- Metody hodnocení
- seminář, zkouška, odborný překlad, portfolio
- Informace učitele
- ELLIOTT,J; PLACE, M: Dít v nesnázích, 1.vyd.,Havlíkv Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 HEIDBRINK, H: Psychologie morálního vývoje, 1. Vyd. Praha, Portál,1997, ISBN 80-7178-154-1 FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 ONDRÁEK, P.: Františku, pesta konen zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 MATOUŠEK, O.: Mládež a delikvence, 1.vyd.,Praha, Portál,1998, ISBN 80-7187-226-2 MÜHLPACHR, P.: Sociální patologie, 1.vyd.Brno: MU, 2001, ISBN 80-210-2511-5 MÜHLPACHR, P.: Patologické závislosti, in: Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1998, ISBN 80-85931-65-6 PETTY, G.: Moderní vyuování, 1. vyd., Praha, Portál s.r.o., 1996, ISBN 80-7178-070-7 POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch uení, 1. vyd., Praha, Portál s.r.o., 1997, ISBN 80-7178-135-5 STELEC, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 STUCHLÍKOVÁ, I.: Základy psychologie emocí, 1.vyd., Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9 ŠTPÁNKOVÁ,L.: Stediska výchovné pée, in: Vítková: Otázky speciáln pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-214-2359-5, s.191-193 VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Pístupy k poruchám emocí a chování v souasnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítte školního vku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 ZÁKON . 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zaízeních a o preventivn výchovné péi ve školských zaízeních Zákon o rodin a související pedpisy sociáln-právní ochrany dtí, ÚZ, Ostrava, Sagit, íslo 666, 2001 VYHLÁŠKA . 334 ze dne 22. záí 2003,kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zaízeních Metodický pokyn k jednotnému postupu pi uvolování a omlouvání žák z vyuování, prevenci a postihu záškoláctví j.: 10 194/2002-14 Smrnice MŠMT k integraci dtí a žák se speciálními vzdlávacími potebami do škol a školských zaízení .j.: 13 710/2001-24 ze dne 6.6.2002 Úmluva o právech dítte, in: Sbírka zákonon . 104/1991, s. 502, ástka 22
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SP2MP_SP4c