SP3107 Speech and Language Therapy and Education of Individuals with Hearing Impairment

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Kateřina Richterová (cvičící)
Mgr. Marína Štibrányiová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marína Štibrányiová
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpoklady pro kurz v logopedii a surdopedii zahrnují základní orientaci v oboru, otevřený přístup k výuce, schopnost samostatné i skupinové práce, kritického myšlení a analytické práce s odbornými zdroji. Tyto předpoklady umožní studentům úspěšně absolvovat kurz a plně využít jeho zaměření na akademický rozvoj a mezioborovou spolupráci.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posílení akademických kompetencí: Rozvíjet schopnosti studujících v oblasti výzkumu, psaní, prezentace a aplikace odborných znalostí v praxi. Podpora týmové práce: Vytvořit prostředí, ve kterém studující budou schopni efektivně spolupracovat, komunikovat a řešit problémy jako součást týmu. Rozvoj mezioborové spolupráce: Propojit oblasti logopedie a surdopedie, aby studující získali celkovější povědomí a porozumění problematice komunikace a sluchových poruch. Podpora kritického myšlení: Podnítit studující k aktivnímu zkoumání, hodnocení a formulaci kritických postojů a argumentů k odborným tématům v oboru. Rozvoj analytické práce s odbornými zahraničními zdroji: Umocnit schopnost studujících analyzovat, interpretovat a aplikovat informace z odborné literatury a zdrojů ze zahraničí. Aplikace teoretických znalostí v praxi: Propojit teorii s praxí a umožnit studujícím aplikovat své znalosti a dovednosti ve skutečných situacích, které mohou potkat v budoucí profesionální praxi.
Výstupy z učení
Studující představí své výzkumné projekty v oblasti logopedie a surdopedie, včetně cílů, metodiky, nalezených výsledků a závěrů. Studující prezentují svou kritickou analýzu vybraných odborných zdrojů z oboru, zahrnující hodnocení metodiky, výsledků a závěrů v podobě posteru, který prezentují na poster session.
Osnova
  • Education of pupils with hearing impairment: organization helping people with hearing impairment, hearing disorders, classification, prevention, individual speciality, history of care of people with hearing impairment, psychological peculiarities of people with hearing disabilities, principles and work methods, various ways of commmunication, language competences of the people with hearing impairment, technical aids, reeducation of hearing and speech of children and adults with hearing disorders, early intervention, specifics of work with people with hearing impairment and deaf people, educational proces of hearing impaired children, condition of integration, inclusion, employ of hearing impaired, sign language, interpreting, hearing impairment and additional handicap, special care of deafblind people. Speech therapy, conception of domain „speech therapy“, role of the speech therapy in the science system, cooperation with another disciplines, speech therapeutist, system of providing speech therapy providing in the Czech Republic, legislation. Verbal, nonverbal communication, communication process in the education of pupils with impaired communication ability. impaired communication ability, classification. Child and pupil with impaired communication ability at different types of schools. Speech ontogenesis, developmental stages and preverbal stages. Psychological and social factors in the development of speech. Linguistic levels. Impaired development of speech and his reflection in the educational process. Speech therapy for children with impaired development of speech, possibility of influencing the development of speech at school. Approaches to development of pupils with different forms of impaired communication ability. Approaches to development of language levels. Communicative competences.
Literatura
  • GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. Výzkumné metody v pedagogické praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013, 245 s. pedagogika. ISBN 978-80-247-4368-4. info
  • CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4. info
Výukové metody
Diskuse, týmová práce, samostatná práce, sebereflexe, peer reflexe, analýza odborných textů, vyhledávání odborných textů
Metody hodnocení
Poster zpracovaný ve skupině prezentovaný na předmětové poster session, reflexe
Informace učitele
V případě vyjíždějících studujících na studijní pobyty a mobility v rámci Erasmu, kontaktujte v úvodu semestru vyučující.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.