PdF:SP3113 Logopedie 3 - Informace o předmětu
SP3113 Logopedie 3
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Kateřina Richterová (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3113/KombiSem01: Pá 20. 9. 8:00–11:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 8. 11. 14:00–17:50 učebna 6, Pá 6. 12. 13:00–16:50 učebna 52, K. Richterová
SP3113/PrezSem01: St 10:00–12:50 učebna 10, K. Richterová - Předpoklady
- SP3112 Logopedie 2
Absolvování předmětu Logopedie 2. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG) (2)
- Cíle předmětu
- Student získá základní poznatky o diagnostice narušené komunikační schopnosti a metodách, které lze v rámci speciálně pedagogické, logopedické diagnostiky použit. V rámci předmětu budou prezentovány možnosti mezioborové spolupráce v realizaci diagnostického procesu, student se seznámí se specifiky spolupráce s klientem, rodiči apod. Výuka zahrnuje teoretické i praktické vstupy v podobě analýzy případových studií, zpracování materiálů a pomůcek, které je možné v diagnostickém procesu využít.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v možnostech mezioborové spolupráce v rámci komplexní diagnostiky narušené komunikační schopnosti a poradenství poskytovaném cílové skupině – dětem a žákům s narušenou komunikační schopností; • • zná základní postupy diagnostiky narušeného komunikační schopnosti; • • umí popsat základní metody diagnostiky narušené komunikační schopnosti.
- Osnova
- Afázie – etiologie, klasifikace, diagnostika, komplexní podpora osob s afázií.
- Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace, diagnostika, symptomatologie, zásady logopedické intervence.
- Dysfagie u dětí a dospělých.
- Poruchy hlasu – etiologie, symptomy, hlasová hygiena v dětství i u dospělých osob.
- Symptomatické poruchy řeči a jazyka u osob s poruchami vývoje intelektu. Logopedická intervence u dětí s poruchami vývoje intelektu.
- Symptomatické poruchy řeči u dětí s tělesným postižením a specifika logopedické intervence u dětí s těžkým zrakovým postižením.
- Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami autistického spektra.
- Alternativní a augmentativní komunikace – vymezení pojmu, klasifikace systémů, proces výběru komunikačního systému.
- Literatura
- povinná literatura
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
- NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
- doporučená literatura
- LECHTA, Viktor a KOL. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003, 360 s. info
- neurčeno
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. V Brně: Edika, 2015, iv, 217. ISBN 9788026606581. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 224 stran. ISBN 9788024711102. URL info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči dítěte. 1. vyd. Brno: MC nakladatelství Brno, 2003, 125 s. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, domácí příprava
- Metody hodnocení
- zpracování pomůcek a materiálů dle pokynů vyučující a jejich prezentace během zkoušky; předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75 % správných odpovědí), ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP3113