PdF:SP3613 Speciální pedagogika III - Informace o předmětu
SP3613 Speciální pedagogika III
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3613/KombiSem01: Pá 11. 10. 12:00–13:50 učebna 52, Pá 29. 11. 8:00–9:50 učebna 56, P. Pitnerová, V. Vojtová
SP3613/PrezSem01: každé sudé pondělí 8:00–9:50 učebna 60, P. Pitnerová, V. Vojtová - Předpoklady
- SZ6108 Speciální pedagogika II || SZ6109 Speciální pedagogika II
Absolvování předmětu Speciální pedagogika II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalost studentů o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Reflektovat potřeby dětí/žáků se SVP a adekvátně na ně z pozice pedagoga reagovat.
- Výstupy z učení
- Student: - zná základní charakteristiky žáků s různými formami a stupni speciálních vzdělávacích potřeb; - osvojí si kompetence k aplikaci získaných poznatků pro podporu žáků se SVP v edukačních procesech v pozici pedagoga (asistenta pedagoga, vychovatele atd.); - má teoretické znalosti o práci s dítětem/žákem se SVP a inkluzivním kontextu jeho vzdělávání a umí je v praxi využít.
- Osnova
- - Reflexe potřeb žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výchově a vzdělávání. - Zdroje podpory na systémové úrovni školy a individuální úrovni konkrétního žáka s SVP - podpůrná opatření - přístupy k dětem se SVP v běžných ZŠ - Role speciálního pedagoga v inkluzivní škole - školní poradenské pracoviště - náplň práce ŠSP, kompetence ŠSP - dokumentace (povinné dokumenty školního poradenského pracoviště, - IVP, vyhodnocení doporučení/IVP) - Předmět speciálněpedagogické péče + specifika práce na 1. a 2. stupni ZŠ - pomůcky - evidence, financování + praktické ukázky výstupy studentů (pravděpodobně pomůcka nebo sborník aktivit)
- Literatura
- povinná literatura
- FIALOVÁ, Ilona, Barbora BAZALOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Iveta BOGNEROVÁ, Dana DLOUHÁ, Lenka DOLEŽALOVÁ, Kateřina HEISLEROVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Petr KACHLÍK, Petr KOPEČNÝ, Ivana JŮZOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Hana PACLTOVÁ, Pavlína PETROUŠKOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Evžen ŘEHULKA, Sandra SZEWCZYKOVÁ, Michaela ŠEDÁ, Kateřina VESELÁ, Věra VOJTOVÁ, Ester WERNEROVÁ a Barbora ZAIFERTOVÁ. Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice – zkušenosti z inkluze. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 257 s. Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob (22). ISBN 978-80-280-0229-9. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Veronika JÁNSKÁ, Petr KACHLÍK, Petr KOPEČNÝ, Michaela KRISTLOVÁ, Štěpánka LAUKOVÁ, Martina MALENOVÁ, Ivana MÁROVÁ, Jiří MARTINEC, Jarmila MÁTLOVÁ, Eva MATULOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Kristýna PIPALOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Dita ŠIMÁČKOVÁ, Dagmar TRCHALÍKOVÁ, Mária VINDIŠOVÁ, Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 250 s. ISBN 978-80-210-9562-5. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- doporučená literatura
- KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Dr. Josef Raabe, 2017, 106 s. ISBN 978-80-7496-349-0. info
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- Výukové metody
- Praktická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Diskuze případových studií, zadaných v rámci předmětu Speciální pedagogika II. a vypracovaných na základě reflexe absolvované praxe. Tandemová výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočtový test v rozsahu 15 otázek z předmětů Speciální pedagogika I. až III., zpracování případové studie v týmu/návrh intervenční aktivity podpory (40 %;, 60 %).
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SP3613/seminar-Kombi01.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP3613