PdF:SP3680 Obor: Somatopedie - Informace o předmětu
SP3680 Obor: Somatopedie
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3680/Kombi01: Pá 21. 2. 14:00–17:50 učebna 5, Pá 28. 2. 8:00–11:50 učebna 5, Pá 7. 3. 8:00–11:50 učebna 5, Pá 14. 3. 14:00–17:50 učebna 5, L. Matoušková
SP3680/Prez01: St 8:00–11:50 učebna 32, L. Matoušková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat hlubší informace o problematice osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním, možnosti jejich vzdělávání, podpory a intervence. Po absolvování předmětu budou studující schopni aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením či zdravotním znevýhodněním.
- Výstupy z učení
- Orientace v teoretických základech oboru. Orientace v možnostech podpory osob s tělesným postižením. Orientace v oblasti edukace jedinců s tělesným postižením
- Osnova
- 1. Klasifikace pohybových vad
- 2.Centrální a periferní obrny (zasažení mozku, míchy, degenerativní onemocnění mozku a míchy)
- 3. Mozková obrna, etiologie, formy, vliv na psychický vývoj
- 4. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory)
- 5. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, poškození pravé/levé hemisféry vs. důsledky, poškození dominance motoriky ruky, řeč a komunikace, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory)
- 6. Kvadruparéza (vývoj u dítěte s kvadruparézou, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza, intervence, možnosti podpory)
- 7. Mozková obrna jako těžké postižení a přidružená postižení, intervence, podpora a specifika
- 8. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou, narušená komunikační schopnost dětí s mozkovou obrnou
- 9. Deformace a malformace, charakteristika jednotlivých druhů, vliv na vzdělávání
- 10. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba; Spinální svalová atrofie (SMA) - charakteristika, přístupy v podpoře osob s SMA
- 11. Charakteristika chronických onemocnění, specifika práce, přístupy pedagoga
- 12. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění), specifika přístupů, edukace
- 13. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání
- 14. Školský systém vzdělávání jedinců s tělesným postižením (předškolní, základní, střední - legislativa)
- 15. Inkluze žáků s tělesným postižením do běžných typů škol (legislativa, podmínky, struktura IVP)
- 16. Poradenské služby v ČR (poradenští pracovníci na školách, SPC, PPP, legislativa). SPC pro tělesně postižené (organizace, význam, zaměření činností, specifika)
- 17. Raná péče/včasná intervence u dětí s vývojovými poruchami (cíle a význam, organizace, legislativa)
- 18. Specifika práce u dětí v předškolním vzdělávání, posuzování školní zralosti u dětí s poruchou hybnosti
- 19. Specifika vzdělávání v základních školách pro tělesně postižené (pracovního prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace)
- 20. Organizace a význam škol při zdravotnických zařízeních (nemocnici, léčebny, ozdravovny atp.) - cíle vzdělávání, rozsah a obsah vyučování, hodnocení, specifika, herní terapie
- 21. Profesní orientace žáků s tělesným postižením (výběr povolání a školy, možnosti vzdělávání v rámci středního školství, kariérové poradenství)
- 22. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Zaměstnávání občanů se zdravotním postižením
- 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení
- 24. Základní aspekty speciálně pedagogické diagnostiky hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky, laterality vždy se zaměřením na specifika u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
- 25. Řeč a komunikace, alternativní a augmentativní komunikace, pomůcky, význam počítačů a moderních technologií (pomůcke) u osob s tělesným postižením
- 26. Terapie ve speciálně pedagogické péči – úkoly speciálního pedagoga, metody a postupy práce (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie)
- 27. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy
- 28. Léčebná rehabilitace a fyzioterapie u osob s tělesným postižením (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky s tělesným postižením. Metodická příručka. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 268 s. ISBN 978-80-210-5578-0. Čítárna Munispace info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 123 stran. ISBN 9788073151379. info
- doporučená literatura
- Čadová, Eva [et al.]. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 112 s. ISBN 978-80-244-3308-0.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. První. Brno: MSD, sr.o., 2009, 322 s. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. info
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2009, 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. info
- ŠLAPAL, Radomír. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. první. Brno: Paido, 2002, 35 s. Edice pedagogické literatury - 128.publikace. ISBN 80-7315-017-4. info
- neurčeno
- ČADOVÁ, E. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1.
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014, s. 104-130. ISBN 978-80-262-0602-6. info
- Výukové metody
- Seminář, práce s textem a videem, diskuse, exkurze.
- Metody hodnocení
- Docházka: 75%. Účast na seminářích, seminární práce včetně doplňujících prací, ústní zkouška
- Informace učitele
- Další informace upřesní vyučující na začátku semestru. Další literatura: Opatřilová, D. (2010) Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU.
Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
Opatřilová, D., Procházková, L. (2011) Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
Opatřilová, D., Vítková, M. (2011) Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: MU, 2011. Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2008) Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU.
Vítek, J. (2007) Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Brno: Paido.
Vítek, J., Vítková, M. (2010) Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP3680