PdF:SP3932 Obor: Etopedie 2 - Informace o předmětu
SP3932 Obor: Etopedie 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SP3931 - Obor: Etopedie 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem druhé specializace v etopedii je prohloubení kompetentní znalosti speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii, ve vyhodnocení edukačních situací, v promýšlení postupů v edukační praxi škol i v zařízeních preventivně výchovné péče a pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V předmětu je kladen důraz na aktivní participaci studentů během výuky, na individuální přípravu (čtení textů, studium videí a psaní reflexí), na rozvíjení schopnosti nahlížet etopedickou problematiku kriticky a kreativně - samostatně i ve spolupráci s kolegy s důraznem na potřeby dítěte v kontextu potřeb okolí.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu budou se studenti budou orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení, budou mít kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii; základní vědomosti o povaze a o souvislostech poruch chování a emocí.
- Osnova
- - prohloubení vybraných dílčích témata relevantních z hlediska edukačního procesu v etopedii - rozmanité perspektivy, jak uchopit chování, nahlížení problematiky z různých hledisek - vedení případu - analýza a vyhodnocení kazuistické zprávy a formulace edukačních potřeb - individuální/skupinové projekty a jejich prezentace, diskuse
- Literatura
- Kapitoly z etopedie.
- Červenka, K., Vojtová, V. (2013) Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii: Resources for special educational intervention. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
- Miovský, M., Bártík, P. (2010) Primární prevence rizikového chování ve školství. 1.vyd. Praha: VFN v Praze.
- Kauffman, J. M., Brigham, F. J. (2009) Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
- ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přepracované vydání. Praha: Grada, 2014, 186 stran. ISBN 9788024746395. URL info
- KAUFFMAN, James M. a Timothy J. LANDRUM. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. Tenth edition. Singapore: Pearson, 2013, 467 stran. ISBN 9789814576116. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
- MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 9788073678258. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Uvedení do problematiky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a. s., 2010, 288 s. Politologie. ISBN 978-80-247-2907-7. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
- FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. ISBN 9788024727813. URL info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
- KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
- STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 s. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 227 s. ISBN 80-7178-553-9. info
- HEIDEBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV, 1997, 108 s. ISBN 8085866234. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, interaktivní diskuse, seminář.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích;
individuální příprava,
četba a písemná reflexe četby a videí,
prezentace specifických témat;
vedení individuálního portfolia.
zkouška
Veškeré informace budou doplněny a upřesněny na začátku výuky. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP3932