PdF:SP4040 Resilienční zdroje vzdělávání - Informace o předmětu
SP4040 Resilienční zdroje vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící) - Poskytovatelé Specifické podpory výuky
- Petra Ludvová Hašková, DiS. (přepisovatel)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4040/KombiPred01: Pá 1. 11. 8:00–11:50 učebna 4, V. Linhartová
SP4040/PrezPred01: každý lichý čtvrtek 12:00–13:50 učebna 30, V. Linhartová - Předpoklady
- Znalost obecné psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti, psychopatologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je dát posluchačstvu znalosti z hlediska psychologie zdraví, odolnosti a resilience, zejména z pohledu vývojové psychologie. Budou probrány otázky odolnosti ve vývoji a řešení náročných životních situací a jejich přesahy do práce s žáky a žákyněmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Studující po absolvování kurzu bude: • znát základy teorie resilience a psychologie odolnosti, • dokáže vývojová hlediska aplikovat při práci s rizikovám chováním, • znát praktické uplatnění copingových strategii ve výchově a osobnostním růstu.
- Osnova
- 1. Úvod, vymezení, obsah předmětu. 2. Problematika vývojové psychologie a psychologie zdraví, 3. Kritická a senzitivní období, vývojové úkoly a krize (Erikson). 4. Koncepce psychické deprivace v dětství (Langmeier a Matějček). 5. Motivace, aspirace, vztah k autoritě. 6. Sociální začlenění. 7. Temperament dítěte a jeho vliv na myšlení a jednání. 8. Problematika resilience. 9. Vývoj resilience. 10. Copingové strategie. 11. Stres, únava. 12. Syndrom burn-out.
- Literatura
- doporučená literatura
- PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2017, 362 stran. ISBN 9788024756462. URL info
- ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený : devět věků člověka. Translated by Jiří Šimek. Vyd. 2., přeprac., v Portá. Praha: Portál, 2015, 147 s. ISBN 9788026207863. info
- ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
- Výukové metody
- přednáška, samostatná práce s textem, zpracování rešerše
- Metody hodnocení
- Písemný test, seminární práce na zadané téma
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP4040