SP4040 Resilienční zdroje vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Petra Ludvová Hašková, DiS. (přepisovatel)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4040/KombiPred01: Pá 1. 11. 8:00–11:50 učebna 4, V. Linhartová
SP4040/PrezPred01: každý lichý čtvrtek 12:00–13:50 učebna 30, V. Linhartová
Předpoklady
Znalost obecné psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti, psychopatologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je dát posluchačstvu znalosti z hlediska psychologie zdraví, odolnosti a resilience, zejména z pohledu vývojové psychologie. Budou probrány otázky odolnosti ve vývoji a řešení náročných životních situací a jejich přesahy do práce s žáky a žákyněmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Studující po absolvování kurzu bude: • znát základy teorie resilience a psychologie odolnosti, • dokáže vývojová hlediska aplikovat při práci s rizikovám chováním, • znát praktické uplatnění copingových strategii ve výchově a osobnostním růstu.
Osnova
  • 1. Úvod, vymezení, obsah předmětu. 2. Problematika vývojové psychologie a psychologie zdraví, 3. Kritická a senzitivní období, vývojové úkoly a krize (Erikson). 4. Koncepce psychické deprivace v dětství (Langmeier a Matějček). 5. Motivace, aspirace, vztah k autoritě. 6. Sociální začlenění. 7. Temperament dítěte a jeho vliv na myšlení a jednání. 8. Problematika resilience. 9. Vývoj resilience. 10. Copingové strategie. 11. Stres, únava. 12. Syndrom burn-out.
Literatura
    doporučená literatura
  • PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2017, 362 stran. ISBN 9788024756462. URL info
  • ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený : devět věků člověka. Translated by Jiří Šimek. Vyd. 2., přeprac., v Portá. Praha: Portál, 2015, 147 s. ISBN 9788026207863. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
Výukové metody
přednáška, samostatná práce s textem, zpracování rešerše
Metody hodnocení
Písemný test, seminární práce na zadané téma
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP4040