SP4MP_SPL3 Specializace: L, S Logopedie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MP_SPL3/01: Po 13:00–16:30 centrum, B. Chleboradová
Předpoklady
státní závěrečná zkouška z logopedie (v rámci bakalářského studia) kvalitní výslovnost všech hlásek českého jazyka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci předmětu se bude student orientovat v otázkách komunikační schopnosti - verbální a neverbální komunikace; anatomie a fyziologie respiračního, fonačního a artikulačního ústrojí, hlavové nervy, vztahující se k řeči (inervace respiračního, fonačního, artikulačního, sluchového ústrojí). Bude znát klasifikace narušení komunikační schopnosti, metody a techniky logopedické intervence - diagnostiky (orientační, základní, speciální logopedické vyšetření) všech kategorií narušené komunikační schopnosti - narušeného vývoje řeči, vývojové dysfázie, afázie, mutismu, dyslalie, dysartrie, balbuties, tumultus sermonis, rinolalie, palatolalie, poruch hlasu.
Osnova
  • Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a řečový projev. Anatomie a fyziologie respiračního, fonačního a artikulačního ústrojí. Hlavové nervy.Inervace respiračního, fonačního, artikulačního ústrojí. Hlavové nervy, které jsou spojeny s funkcí respiračního, fonačního, artikulačního a sluchového ústrojí. Narušená komunikační schopnost, klasifikace narušené komunikační schopnosti. Logopedická intervence logopedická diagnostika, logopedická terapie, logopedická prevence. Etiologie, symptomatologie a diagnostika vývojové dysfázie afázie, mutismu, dyslalie, dysartrie, balbuties, tumultus sermonis, palatolalie, poruch hlasu.
Literatura
  • KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
  • BOČKOVÁ, Barbora a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedická diagnostika narušeného vývoje řeči. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. Education of Pupils with Special Education Needs IV. 1.vydání. Brno: Paido Brno, 2010, s. 85-98. ISBN 978-80-7315-201-7. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Možnosti komunikace s dětmi a žáky s vývojovou dysfázií. In KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2008, s. 39-39, 10 s. ISBN 978-807315-167-6. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Přístupy k terapii vývojové dysfázie. In KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido, 2008, s. 40-40, 10 s. ISBN 978-80-7315-167-6. info
  • ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 9788073673406. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. ISBN 9788021044630. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 80-85931-88-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. 3. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 215 s. URL info
Výukové metody
seminář, diskuse ve třídě, prezentace studentů, práce s počítačovými programy a materiály pro rozvoj komunikační schopnosti
Metody hodnocení
písemný test (k získání zápočtu je třeba dosáhnout 80% správných odpovědí) ústní zkouška
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali SZZ ze specializace Logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SP4MP_SPL3