PdF:SPc500 Poruchy autistického spektra - Informace o předmětu
SPc500 Poruchy autistického spektra
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/2. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Soňa Papšová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace etopedie (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace oftalmopedie (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace psychopedie (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace somatopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty vědomostmi o poruchách autistického spektra – terminologii, charakteristice postižení, diagnostice, možnostech podpory osob s PAS i jejich rodin, možnostech edukace včetně aktuální situace v oblasti edukace v praxi, možnostech zaměstnání a bydlení, existující odborné literatuře a dokumentech, situaci v oblasti výzkumu PAS a celkové současné situaci osob s PAS v České republice i v zahraničí.
- Výstupy z učení
- - Student umí charakterizovat PAS
- Zná postupy při diagnostice PAS
- Orientuje se v možnostech edukace dětí s PAS a zná aktuální situaci v praxi
- Má přehled o dostupné odborné literatuře a zná její obsah
- Umí rodičům i učitelům doporučit adekvátní literární i filmové zdroje
- Umí popsat způsoby práce s dětmi s PAS
- Je schopen v konkrétních případech navrhnout postup intervence - Osnova
- Hlavní témata (osnova):
- - Terminologie PAS
- - Současné poznatky
- - Charakteristika PAS
- - Diagnostika PAS
- - Rodiny dětí s PAS
- - Neziskové organizace zacílené na PAS
- - Výzkum v oblasti PAS
- - Podpora dítěte s PAS
- - Způsoby práce s dětmi s PAS
- - Možnosti edukace
- - Stav inkluze žáků s PAS
- - Případové studie z praxe
- - Rešerše literatury, filmů, reportáží a přednášek
- Literatura
- povinná literatura
- BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha: Portál, s. r. o., 2017, 207 s. ISBN 978-80-262-1195-2. info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
- Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. 2., doplněné vydání. Praha: Portál, 2014, 211 stran. ISBN 9788026206866. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4. URL info
- BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra. Teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 249 s. ISBN 978-80-210-5781-4. info
- Výukové metody
- Aktivní účast ve výuce a plnění zadaných úkolů.
- Metody hodnocení
- Hodnocení průběžné práce zadané vyučujícím, průběžný test a závěrečná ústní zkouška.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SPc500/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc500