SPk400 Inclusive Education

Faculty of Education
Spring 2024
Extent and Intensity
0/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course provides basic knowledge o ~ the problems of inclusion of pupils with special educational needs in   current educational system in the Czech Republic and its comparison with   selected educational systems in other states. Furthermore, the acquisition of theoretical knowledge and practical skills necessary for the successful organization of teaching in an inclusive classroom.
Learning outcomes
The student will be able to formulate the theoretical knowledge and apply the practical skills necessary for the successful organization of classroom teaching and cooperation with other teachers and with other experts.
Syllabus
  • Course syllabus 1. Historical development of approach towards persons with disabilities 2. Definitions of terminology 3. System of education with focus on inclusive education 4. Legislation and education of students with special educational needs 5. Individual educational plan 6. Material and organisational conditions for realization of inclusive education 7. Educational strategies in inclusive education 8. Cooperation with parents of pupil with special needs in nclusive settings 9. Strategies for independent learning 10. Assistant pedagogue for joint education of pupils with SEN and intact pupils.
Literature
    recommended literature
  • Lechta, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Vydání první. Praha : Portál, s.r.o., 2010. s. 435. ISBN 978-80-7367-679-7.
  • Němec, Z., Šimáčková-Laurenčíková, K., Hájková, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vydání první. Praha: PedF Univerzita Karlova, 2014. s. 80. ISBN 978-80-7290-712-0.
  • KOPEČNÝ, Petr, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Karel ČERVENKA, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Petr KACHLÍK, Jana MAGEROVÁ, Ivana MÁROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Evžen ŘEHULKA, Věra VOJTOVÁ and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu (Reflection of Special Educational Needs in the Educational Process). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 150 pp. ISBN 978-80-210-9206-8. info
  • HAVEL, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 256 pp. ISBN 978-80-210-7150-6. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum (Inclusive Education in the Czech primary school: theory, practice, research). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 pp. ISBN 978-80-210-6527-7. info
    not specified
  • Hájková, V., Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • VIKTORIN, Jan. Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách : výzkumný projekt. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 171 stran. ISBN 9788021090767. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 pp. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
Teaching methods
Seminar, class discussion, group projects and their presentation and discussion.
Assessment methods
Docházka: 50%. Studenti - zpracují Odpovědník, který je zavěšený v IS. Rozsah: 3 - 5 stran A4. Práci studenti/tky zavěsí do Odevzdávárny předmětu v IS. POZOR!!!: Následující úkoly neplatí pro jarní semestr 22!!! Nebo zpracují jedno z nabízených témat: 1. Vytvořit modelový individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. 2. Připravit vyučovací hodinu v modelové inkluzivní třídě s využitím osvojených výukových strategií. 3. Na modelovém případu promyslet materiálně-technická a organizační opatření nezbytná pro úspěšnou inkluzi modelového žáka se SVP. 4. Připravit podklady pro interview s rodiči žáka se SVP. Práce bude také zavěšena do odevzdávárny předmětu. Náhradní práce (pro studenty, kteří budou v zahraničí): zpracování eseje na téma - Inkluzivní vzdělávání v zahraničí.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
Teacher's information
Information will be specified by the teacher at the beginning of the semester. Other literature: MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1995 MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994 MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1994 MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1991 MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1993 MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál,1995 NOVÁK, J. Dyskalkulie. Praha: Augusta, 1997 POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997 POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998 POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994 POKORNÁ, V. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: UK, 1992 SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996 SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999 SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1998 SOVÁK, M. Metodika psaní leváků. Praha: SPN, 1984 ŠAFROVÁ, A. Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 68 - 89 ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129 TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997 TŘESOHLAVÁ, Z., ČERNÁ, M., KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990 TYMICHOVÁ, H. Nauč mne číst a psát. Praha: SPN, 1992 VOJTÍK, V., MACHOVÁ, J., BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990 ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994, 2001. www.european-agency.org
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/SPk400