SPNDDI Neurodevelopmental Disorders and Inclusive Approaches in International Perspectives

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Mohammed Al-Subhi (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Majd Milhem (přednášející)
Mgr. Ľubica Srnková (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Předpoklady
Sufficient knowledge of English
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
The aim of the course is to become familiar with the issue of neurodevelopmental disorders and to learn strategies for supporting children/pupils/students with these disorders during education.
Výstupy z učení
After completing the course, the student will gain:
Knowledge of ICD-11
Knowledge of neurodevelopmental disorders
Characteristics of ASD
Characteristics of disorders of intellectual development
Strategies for supporting children/pupils/students in education
Differences in inclusive and special education
Acquaintance with approaches in other countries
Osnova
  • ICD-11
  • Neurodevelopmental disorders
  • Autism spectrum disorders
  • Disorders of intellectual development
  • Inclusive education
  • Special education
  • Approaches in other countries
Literatura
    povinná literatura
  • KUMAR, Sunil. Inclusive Education the way for future for Fiji schools: A comparative case study of Inclusive Education in the Czech Republic Schools in Brno and Fiji Primary Schools. Edited by Karel Pančocha. 159 listů. URL info
  • KUROWSKI, Martina, Michal ČERNÝ a František TRAPL. A Review Study of Research Articles on the Barriers to Inclusive Education in Primary Schools. Efficiency and Responsibility in Education and Science. Prague: Czech University of Life Sciences Prague, 2022, roč. 15, č. 2, s. 116-130. ISSN 2336-2375. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.7160/eriesj.2022.150206. Odkaz na plný text výsledku info
  • BALHAROVÁ, Kamila, Jakub BALHAR a Věra VOJTOVÁ. Dyslexia and Accessibility in the Modern Era: Emerging Research and Opportunities. 1. vydání. Hersshey, Spojené státy: IGI Global, 2021, 279 s. Advances-human-social-aspects-technology. ISBN 978-1-7998-4267-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.4018/978-1-7998-4267-5. URL info
  • ČERVENKA, Karel, Věra VOJTOVÁ a Petra RÖDEROVÁ. Kdo jsme? / Who are we? Rozmanitost rolí speciálního pedagoga očima speciálního pedagoga / Variety of roles of special educational needs teachers as perceived by special educational needs teachers / Kdo jsme? 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 196 s. ISBN 978-80-280-0247-3. info
  • SEDLÁKOVÁ, Markéta. Everyone is welcome here: Beyond the bounds of inclusive education - Beyond the bounds through inclusive education…. Sociální pedagogika. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2019, roč. 7, č. 2, s. 113-115. URL info
Výukové metody
Online teaching, inputs from different lecturers.
Metody hodnocení
Written test at the end of the course (75 % pass mark), active work during the semester - the tasks given in the Interactive Syllabus, preparation of a seminar paper.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SPNDDI/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPNDDI