PdF:SPk100 Metodologie 1 - Informace o předmětu
SPk100 Metodologie 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu studenti porozumí zásadám kvalitativního a kvantitativního výzkumu, základním technikám a pravidlům jejich užití při vlastním výzkumu a dále budou schopni použít tyto informace při tvorbě vlastních bakalářských prací. Studenti budou znát etické zásady výzkumné a publikační práce.
- Výstupy z učení
- • student má základní informace potřebné pro tvorbu odborného textu;
• je seznámen s fázemi výzkumu;
• má základní informace o kvalitativním a kvantitativním výzkumu
• je seznamem s pravidla citační etiky a etickými souvislosti výzkumné práce
• je seznámen se strukturou a náležitostmi vědecké, potažmo bakalářské, práce - Osnova
- 1. Co je to věda?: věda vs. zdravý rozum, přírodní vs. sociální vědy 2. Jak zahájit výzkum: výzkumný cíl, výzkmný problém, plán výzkumu a jeho struktura 3. Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum: rozdíly, výhody a nevýhody 4. Kvantitativní výzkum I.: hypotéza a operacioinalizace, proměnná, kauzalita vs.korelace, zkreslení, výzkumný soubor 5. Kvantitativní výzkum II.: základní techniky sběru dat, nevtíravé techniky výzkumu 6. Kvalitativní výzkum I.: tradice a principy, zakotvená teorie, etnografie, případová studie, techniky sběru dat 7. Kvalitativní výzkum II.: analýza kvalitativních dat 8. Etika ve výzkumu: informovaný souhlas, anonymizace dat, problémy a témata pedagogického výzkumu 9. Jak psát odborný text: struktura, práce s infromacemi, informační zdroje, citace 10. Projekt bakalářské práce: pokyn děkana PdF MU, pokyny Katedry speciální pedagogiky
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478. Full text info
- PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. info
- Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
- neurčeno
- SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 254 stran. ISBN 9788073677787. URL info
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- zkouška (písemný test), hodnocení samostatné práce v průběhu semestru
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1441;obdobi=4803;kod=SP7BP_MTO1;furl=%2Fel%2F1441%2Fpodzim2009%2FSP7BP_MTO1%2F
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk100