PdF:SPk219 Specializace: Edukace žáků s p - Informace o předmětu
SPk219 Specializace: Edukace žáků s problémy/poruchami chování 1
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk219/OS01: Pá 22. 2. 8:00–15:50 učebna 32, Pá 5. 4. 8:00–15:50 učebna 32, V. Vojtová
- Předpoklady
- SPk207
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství v etopedii a uvést je do problematiky intervenční práce.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogického diagnostiky poruch chování, vést poradenský rozhovor, diagnostické záznamy a případovou konferenci. Bude umět uzavírat poradenskou smlouvu, vymezit cíle intervence a otevírat prostor pro intervenci.
- Osnova
- Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti/Vývojová specifika jako základ diagnostiky
- Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení spec. ped. Poradenství/intervence ve vztahu k psychologickému poradenství/ k sociální práci
- Model informované intervence – podpora, posilování, provázení 3P intervence
- Komunikace jako specifický nástroj poradenství, mezioborová komunikace
- Nástroje pro diagnostiku chování – standardizované/specifické Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory, Poradenská témata
- Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
- Vedení případu, Holistický přístup k případové práci, Případová konference
- Teoretické rámce intervence v etopedii
- Specifika intervence a poradenství ve školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím
- Literatura
- povinná literatura
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 9788026205289. info
- BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201816. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
- MIKOVÁ, Šárka a Jiřina MAJEROVÁ. Typologie osobnosti u dětí : využití ve výchově a vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 220 s. ISBN 9788073675875. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
- doporučená literatura
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, projekt, stáž, nekontaktní výuka, samostudium.
- Metody hodnocení
- Zkouška, seminární práce, projekt a jeho prezentace. Závěrečné hodnocení: 40:20:40
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace etopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPk219