PdF:SPp335 Obor: Rehabilitace osob se zdr - Informace o předmětu
SPp335 Obor: Rehabilitace osob se zdravotním postižením 1
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. Michaela Sosíková, Ph.D. (přednášející), Mgr. Jitka Halešová (zástupce)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp335/01: Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 8:00–11:50 Nem. u sv. Anny, M. Sosíková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je komprehensivní rehabilitace - složky rehabilitace, rehabilitace léčebná, rehabilitace pracovní, rehabilitace sociální, rehabilitace pedagogická, základní pojmy v rehabilitaci - rehabilitační tým, krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení předmětu student zná základy fyzioterapie, analytické metody léčebné tělesné výchovy, metody léčebné tělesné výchovy na neurofyziologickém podkladě, kondiční metody léčebné tělesné výchovy. Dovede se orientovat v pojmech individuální léčebná tělesná výchova, skupinová léčebná tělesná výchova, metody nácviku lokomoce, vertikalizace a nácvik chůze. Vše dokáže aplikovat při práci s klientem.
- Osnova
- Osnova:
- Rehabilitační ošetřování, rehabilitace, zdravotní postižení, polohování, mobilita, imobilita, aktivita, cvičení, kondiční cvičení, aktivní cvičení, relaxace, vertikalizace, chůze, příprava a nácvik chůze, přesun na vozíku.
- Okruhy:
- 1. Vymezení pojmů
- 2. Rehabilitační ošetřování, uplatnění v praxi
- 3. Vliv mobility a inaktivity na lidský organismus
- 4. Polohování
- 5. Ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti
- 6. Pasivní pohyby
- 7. Kondiční, aktivní a dechová cvičení, relaxace
- 8. Vertikalizace – sed, posazení na lůžku, nácvik stoje u lůžka
- 9. Příprava a nácvik chůze
- 10. Přesuny na vozíku
- 11. Sezení na vozíku, osobní hygiena.
- Literatura
- Výukové metody
- Teoretická příprava a praktická příprava ve vybraném rehabilitačním zařízení.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Odborná literatura:
HROMÁDKOVÁ, J. a kol. Fyzioterapie. Jinočany: H+H, 1999.
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
MÜLLER, O. Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
ROUTNEROVÁ, M., BERÁNEK, J., HŘEBÍKOVÁ, M. Základy neurofyziologie pro speciální pedagogy. Facilitace ontogenetického vývoje. Praha: IPPP, 2001.
ŠLAPAL, R. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-17-6.
TROJAN, S. DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, Avicenum, 1996. ISBN 80-7169-257-3.
VOTAVA, J. Základy rehabilitace. Praha: Karolinum, 1997. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti somatopedie a psychopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SPp335