PdF:SPp538 Poradenská podpora a podpůrná - Informace o předmětu
SPp538 Poradenská podpora a podpůrná opatření u jedinců se zrakovým postižením
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp538/01: Pá 25. 2. 14:00–19:50 učebna 5, So 26. 3. 8:00–13:50 učebna 53, D. Opatřilová, P. Röderová
- Předpoklady
- Absolvována specializace Oftalmopedie 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s intervenčními postupy, které je vhodné volit při práci s osobami se zrakovým postižením. V oblasti edukace se studenti podrobně seznámí se speciálněpedagogickou podporou a s podpůrnými opatřeními poskytovanými dětem, žákům a studentům s postižením zraku a s kombinovaným postižením.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
-rozumět různým typům a stupňům postižení zraku a jejich vlivu na běžný život člověka
- znát poradenské služby a jejich bližší specifikaci pro období vzdělávání žáka s postižením zraku
- znát poradenské služby a jejich bližší specifikaci pro období adolescence a dospělosti
- rozumět systému podpory dětí, žáků a studentů s postižením zraku a s kombinovaným postižením v průběhu školní docházky a profesní přípravy - Osnova
- Nabídka poradenství a intervence pro dítě předškolního věku a jeho rodinu. Specifické metody a podpůrná opatření vzhledem k věku, ke stupni a k typu postižení zraku (školní zralost, diagnostika smyslového vnímání).
- Nabídka poradenství a intervence pro dítě školního věku a jeho rodinu. Specifické metody a podpůrná opatření vzhledem k věku, ke stupni a k typu postižení zraku (podpora v oblasti vzdělávání a volného času).
- Nabídka poradenství a intervence pro dítě adolescenta a jeho rodinu. Specifické metody a podpůrná opatření vzhledem k věku, ke stupni a k typu postižení zraku (podpora v oblasti vzdělávání, přípravy na povolání a na jeho volbu, volný čas).
- Nabídka poradenství a intervence pro dospělou osobu s postižením zraku a pro jeho rodinu. Specifické metody a podpůrná opatření vzhledem k věku, ke stupni a k typu postižení zraku (tyflorehabilitace).
- Komunikace s osobami se zrakovým postižením a jejich rodinou, mezioborová spolupráce v podpoře osob s postižením zraku a s kombinovaným postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Marie PAVLOVSKÁ a Martin VRUBEL. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se zrakovým postižením. Metodická příručka. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 135 s. ISBN 978-80-210-9845-9. Čítárna Munispace info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- doporučená literatura
- Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení
- Baslerová, P. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: UP.
- RÖDEROVÁ, Petra. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1. info
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
- MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých : jak efektivně využít slabý zrak. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2007, 39 s. ISBN 9788072549498. info
- neurčeno
- KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
- ČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA a Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Achát, 1992, 244 s. info
- Výukové metody
- Prezentace, video, diskuse.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
- Informace učitele
- Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPp538