PdF:SZ6112 Oborová tandemová praxe 2 - Informace o předmětu
SZ6112 Oborová tandemová praxe 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/10. 120 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6112/OS01: So 12. 4. 11:00–12:50 učebna 39, A. Bendová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umožnit studentům trénování pedagogicko-psychologických kompetencí pedagogického pracovníka v prostředí odborných středních škol a ve spolupráci s učiteli při vedení tandemové výuky nebo využití spolupráce učitele a asitenta pedagoga. Během praxe budou studenti pracovat na konkrétních úkolech spojených s činnostmi asistena pedagoga ve školní třídě, ale i na samostatných činnostech pedagogických, které povedou v tandemové výuce s provázejícím učitelem nebo je budou společně připravovat a vyhodnocovat. Konkrétní podobu úkolů si stanoví na začátku praxe se spolupracujícím učitelem ve škole. Součástí praxe je účast na tematických seminářích s učiteli/učitelkami ze středních odborných škol na fakultě (např. k žákovskému portfoliu, podnikavosti ve vzdělávání žáků, příklady projektové výuky v odborném vzdělávání apod.). Zhodnocení přínosu praxe probíhá na závěrečném evaluačním setkání na fakultě - jde o skupinovou facilitovanou reflexi.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení: Po absolvování předmětu student: • bude schopen porozumět procesu podpory žáků se SVP • dokáže uspořádat cíle a zvolit si metody, které jsou vhodné pro žáky ve skupinovém vzdělávání s ohledem na jejich SVP; • dokáže komunikovat s pedagogem ohledně plánování, realizace a vyhodnocování pedagogických činností ve třídě • koordinuje práci jednoho žáka i skupiny žáků (i žáků se SVP) • má informace o rozvoji kompetence k podnikavosti u žáků na střední škole • má zkušenost ze skupinové facilitované reflexe praxe.
- Osnova
- Přihlašování probíhá v informačním systému. Dotazy směřujte na: Bc. Eliška Bařina Barochová barina@ped.muni.cz, 549 49 7798 Veškeré organizační i obsahové záležitosti praxí budou součástí programu organizační schůzky na začátku semestru. Účast na úvodní schůzce je povinná, informaci o datu získáte e-mailem. První setkání studenta a provázejícího učitele/garanta praxí proběhne ve vybrané škole. Cílem bude formulovat očekávání obou osob, vytvořit harmonogram spolupráce a domluvit se na možnostech spolupráce a požadovaných výstupech. Student odevzdává do isu výstup z praxe: popis činností a strukturovanou reflexi. Mezi činnosti asistenta pedagoga mj. patří (Vejrochová, 2015): - individuální nebo skupinová podpora žáka/žáků se SVP v rámci vyučování přímo ve třídě o individuální nebo skupinová podpora žáka/žáků v rámci vyučování mimo třídu (např. exkurze); - méně kvalifikované činnosti asistenta pedagoga s žáky bez SVP (např. dozor nad skupinovou prací, opakování osvojené látky); - pomoc při sebeobsluze a doprovod při pohybu během vyučování u žáků s těžšími formami zdravotního postižení; - společná příprava s učitelem na výuku;doučování žáků; - komunikace s rodiči žáků; konzultace s poradenským pracovníkem, speciálním pedagogem nebo psychologem. Podle možností vybrané školy a potřeb pedagoga se student bude podílet na vybraných činnostech. Student spolupracuje s učitelem pravidelně každý týden po dobu trvání praxe. Jedná se o průběžnou praxi, kterou student vykonává na střední odborné škole. Součástí praxe je příprava na vlastní pedagogickou činnost (příprava výukové prezentace nebo testu, aj.) zpracování výstupu z praxe a supervize praxe na fakultě. Povinnou součástí praxe je účast na úvodní organizační schůzce, na seminářích tématicky zaměřených na středoškolské vzdělávání a závěrečná skupinová reflexe na fakultě. Informace k praxi najdete na webu katedry pedagogiky. Může využít nejméně 1 skupinové supervize v předem vypsaném termínu na PdF MU. Na supervizi se studenti přihlašují v informačním systému.
- Literatura
- povinná literatura
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- doporučená literatura
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- Teaching and learning from within : a core reflection approach to quality and inspiration in education. Edited by F. A. J. Korthagen - Younghee M. Kim - William L. Greene. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, xii, 212. ISBN 9780415522472. info
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- Teachers who teach teachers : reflections on teacher education. Edited by Tom Russell - F. A. J. Korthagen. 1st pub. London: Routledge Falmer, 1995, x, 202. ISBN 0750704667. info
- neurčeno
- Horáčková, Ilona. (2015) Metodika práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. Dostupné zde:http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf
- Bradley, J. (2016) A co já s tím? Pedagogické úvahy a odborné postřehy asistenta pedagoga. Prostějov: Computer Media s.r.o.
- HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
- Výukové metody
- praktický nácvik pedagogických dovedností na praxi, reflektivní psaní, skupinová reflexe, supervize
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Student získává průběžnou zpětnou vazbu na odvedenou pedagogickou činnost od spolupracujícího učitele ve škole.Student získává vrstevnickou zpětnou vazbu na evaluačním závěrečném setkání. Vypracované písemné výstupy z praxe vloží do připravené aplikace v informačním systému.Struktura výstupu je uvedena v učebních materiálech předmětu. Výstup obsahuje: 1.záznam konkrétních činností 2.reflexe průběhu praxe dle stanovené struktury Pro splnění podmínek je třeba řádně absolvovat praxi na škole, dle domluvy s vedením školy (rozsah 120 hodin) a splnit požadované výstupy, včetně účasti na organizačních setkáních, reflexi a tématických seminářích.
- Informace učitele
- Praxe je určena studentům prezenčního a kombinovaného studia. Skupinová supervize proběhne pokud se přihlásí nejméně 5 osob. Pro udělení zápočtu je třeba: absolvovat celou praxi dle stanovených podmínek a odevzdat do stanoveného termínu výstup z praxe do informačního systému, účastnit se úvodního a evaluačního setkání na fakultě. Další zdroje: Horáčková, I. (2015) Metodika práce asistenta pedagoga http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů http://www.asistentpedagoga.cz/literatura/ https://www.varianty.cz/download/docs/58_rodic-e-nec-ekani-spojenci.pdf
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6112