PdF:SZ9BP_MUZP Muzejní pedagogika - Informace o předmětu
SZ9BP_MUZP Muzejní pedagogika
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ9BP_MUZP/01: každou sudou středu 14:00–17:50 kancelář vyučujícího, V. Kolaříková
- Předpoklady
- Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do problematiky muzejní pedagogiky a muzejní edukace se zaměřením na spojitost muzejního fenoménu se sociální pedagogikou. Pozornost bude věnována nejen edukačnímu potenciálu muzea a jeho možné spolupráci s institucí školy, ale také jeho roli v rámci edutainmentu stejně jako jeho využití v rámci preventivních aktivit a rozvoje osobnosti návštěvníků muzea. Proto bude prostor věnován také tématice možných typů návštěvníků muzea a komunitnímu potenciálu muzea. V neposlední řadě bude otevřeno téma národní identity v prostředí muzea jakožto rituálního místa.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Předmět je určen především studentům oborů pedagogiky, kteří mají zájem o téma muzejní pedagogiky a začlenění tématu muzejní edukace a využití potenciálu muzea do svého znalostního kapitálu. Na konci kurzu budou studenti schopni definovat základní pojmy, vysvětlit fenomén muzejní pedagogiky a nastínit její možné využití v rámci potřeb různých oborů pedagogiky. Studenti budou schopni zhodnotit význam muzea pro trávení volného času i jeho úlohu a potenciál v rámci spolupráce se školními i dalšími institucemi. Cílem je rozvoj praktických schopností a dovedností studentů, kteří si uvědomí pozitiva plynoucí z využívání muzejně-edukačních aktivit a osvojí si dovednosti související s plánováním a realizováním vlastních edukačních aktivit, které by po návštěvě muzea měly vždy následovat.
- Osnova
- Osnova: 1.Úvod do problematiky a vymezení základní terminologie (muzeum, muzejní pedagogika, muzeálie a muzealita, muzejní pedagog apod.) 2.Historie instituce muzea, vývoj muzejní pedagogiky, kulturní pedagogika 3.Muzejní pedagogika a edukace v muzeu (formální, neformální a informální vzdělávání, celoživotní učení, konstruktivistické teorie učení), edukační programy v muzeu 4.Muzejní pedagogika a škola 5.Muzejní pedagogika a volný čas 6.Muzeum jako komunitní centrum 7.Muzeum a národní identita 8.Exkurze
- Literatura
- povinná literatura
- JŮVA, Vladimír. Muzejní pedagogika. In Muzejní pedagogika : Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, s. 69-140, 71 s. Kultura a edukace 1. ISBN 978-80-7315-207-9. info
- JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století. 1. vyd. Brno: Paido, 2004, 270 s. ISBN 80-7315-090-5. info
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 9788024430034. info
- GELLNER, Ernest. Nacionalismus. Translated by Hana Novotná - Petr Skalník. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003, 133 s. ISBN 80-7325-023-3. info
- doporučená literatura
- NĚMEC, Jiří. Edutainment - trendy v oblasti volného času. In Sýkora, J. (ed.) Výchova a volný čas 3. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008, s. 59-66. ISBN 978-80-7041-730-0. info
- JAGOŠOVÁ, Lucie. Kdo je muzejní pedagog? In Muzeum a škola : sborník z konference Muzeum a škola Zlín 18. - 19. března 2009. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2009, s. 17-23. ISBN 978-80-87130-08-7. info
- A companion to museum studies. Edited by Sharon Macdonald. 1st pub. Malden: Blackwell Publishing, 2006, xx, 570. ISBN 1405108398. info
- Výukové metody
- Seminář, skupinová diskuze, exkurze, výuka expertů, spolupráce s Muzeem romské kultury, tvorba metodických listů.
- Metody hodnocení
- Aktivita na seminářích, docházka, exkurze a činnosti realizované v muzeu, tvorba metodických listů. Výstupem kurzu budou metodické listy pro pedagogické pracovníky, které ukážou, jak je konkrétně možné edukačně navazovat na v muzeu získané informace a zkušenosti.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SZ9BP_MUZP