PdF:SZ_9009 Oborová didaktika 2 - Přírodop - Informace o předmětu
SZ_9009 Oborová didaktika 2 - Přírodopis
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/2.1. 25 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SZc020 Didaktika biologie 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Po absolvování disciplíny oborová didaktika II bude student schopen didaktické transformace teoretického základu do učiva základní a střední školy, volit vhodné metody a formy práce pro výuku zvoleného oboru. Vzdělávací programy a zařazení vyučovacího předmětu do vzdělávacích programů. Rámcově vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky , organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Rozbor témat ve výuce na základní a střední škole s cílem přípravy na závěrečnou zkoušku. Student by měl být schopen zvládnout teoretickou podstatu učiva zvoleného předmětu na základní a střední škole a posoudit vhodnost výukových metod pro konkrétní téma. Student získá dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce. Naučí se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků. Dokáže srovnat různé typy učebnic a fundovaně diskutovat o jejich koncepci. Student se seznámí se spektrem učebních materiálů pro výuku, kritérii jejich hodnocení. Bude schopen přizpůsobit učební materiály konkrétním výukovým záměrům. Student dokáže aplikovat adekvátní metodické postupy při práci se žáky základní a střední školy.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
- použít informace z RVP ZV
- vlastními slovy vysvětlit rozdíly mezi formou a metodou výuky
- identifikovat a charakterizovat vybrané metody výuky
- identifikovat a charakterizovat vybrané aktivizační metody výuky
- vysvětlit, v čem spočívá přípravná, realizační, řídící a diagnostická fáze výuky
- charakterizovat a použít vybrané prostředky výuky přírodopisu
- objasnit, v čem spočívá jednotlivé didaktické zásady a didaktická pravidla - Osnova
- - Metody výuky přírodopisu
- - Aktivizující metody a jejich využití ve výuce přírodopisu
- - Prostředky a jejich využití ve výuce přírodopisu
- - Diagnostická fáze výuky
- - Didaktické zásady a didaktická pravidla
- Literatura
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
- ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
- ALTMANN, Antonín. Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. Vyd. 3., upr. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 157 s. info
- ALTMANN, Antonín. Pomůcky pro výuku biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 130 s. info
- Výukové metody
- přednáška, vysvětlování, rozhovor, práce s pracovním listem, práce s textem
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemným testem ústní rozpravou nad studentem vytvořenými materiály.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ_9009