PdF:SZc0003 Praxe a reflexe ve škole 1 - Informace o předmětu
SZc0003 Praxe a reflexe praxe ve škole 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/3. 36 hodin (rozdělení viz. Informace učitele). 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník) - Garance
- Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/70, pouze zareg.: 1/70 - Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb. V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe. Účastník/účastnice má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Stěžejní část praxe probíhá jako asistence ve výuce nebo pozorováním výuky (20 hodin), menší díl představuje samostatná či párová výuka (6 hodin). 10 hodin je věnováno přímo ve škole reflexi (ať už hodin hospitovaných, či samostatně připravených) a společnému plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem programu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• má reálnou představu o tom, co obnáší plánování, realizace a reflexe vlastní výuky;
• má přehled o základních každodenních činnostech učitele (výukových i nevýukových). - Osnova
- • náslechy ve výuce (prioritní zaměření na sledování zajištění podmínek pro učení žáků);
- • vybrané činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané provázejícím učitelem či ředitelem základní/střední školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky, dohledy, pomoc se školní/třídní dokumentací, aj.);
- Literatura
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995, viii, 215. ISBN 0435240595. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Beginning teacher :some pedagogical problems of beginning teachers. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 94 stran. ISBN 8021009446. info
- Výukové metody
- ● aktivní práce pod vedením cvičného učitele
● individuální konzultace - Metody hodnocení
- ● hodnocení účastníka/účastnice učitelství vypracované provázejícím učitelem
● splněná docházka účastníka/účastnice učitelství do školy, na níž praktikuje
● odevzdaný záznamový arch: 2x hospitační záznam - zaměření na podmínky pro učení, účastník zaznamenává a přináší konkrétní důkazy ve třídě realizovaných opatření pro zajištění optimálního prostředí pro učení
● odevzdaný checklist se záznamem o splnění 5 vybraných činností, 5 záznamů (důkazy o učení účastníka) k 5 zvoleným činnostem, jež souvisí s výukou a jsou zaznamenány na checklistu
● odevzdaný přehled činností, jež účastník na praxi ve škole vykonával, který zachycuje konkrétní náplň praxe v souhlasu s požadavky. Délka praxe je 36 hodin (6 hodin vlastní výuka nebo párová výuka s provázejícím učitelem, párová výuka s jiným účastníkem/účastnicí; 20 hodin asistence ve výuce nebo pozorování výuky (asistenci ve výuce a pozorování výuky je možné nahradit samostatnou nebo párovou výukou); 10 hodin reflexe a společné plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem programu
● sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin) - Informace učitele
- Rozsah:
• 6 hodin – vlastní výuka nebo párová výuka (výuka po předchozí přípravě) s provázejícím učitelem, párová výuka s jiným účastníkem/účastnicí
• 20 hodin – asistence ve výuce nebo pozorování výuky (asistenci ve výuce a pozorování výuky je možné nahradit samostatnou nebo párovou výukou)
• 10 hodin – reflexe a společné plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem programu - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0003