PdF:SZc0005 Pupil's personality in school - Course Information
SZc0005 Pupil's personality in school from a psychological perspective, teacher's psychohygiene
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/.8. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant) - Guaranteed by
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 27. 9. 13:00–16:50 učebna 1, Fri 4. 10. 13:00–14:50 učebna 6, Fri 8. 11. 9:00–12:50 učebna 30
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 17/70, only registered: 0/70 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohoto kurzu budou studující schopni:
- základní orientace ve východiscích současné vývojové psychologie, jejích specifických metodách a v principech periodizace psychického vývoje;
- základní orientace ve východiscích současných přístupů k psychohygieně, jejích specifických metodách a intervenčních postupech;
- rozlišit mezi procesy zrání a učení a rozumět jejich souvislostem;
- rozumět principům vývojové změny, kritického a senzitivního období a vývojové krize;
- orientovat se v reprezentativních vývojových teoriích, které mají přesah do pedagogických disciplín nebo přispívají k porozumění fungování osobnosti v dospělém věku;
- rozumět specifikům jednotlivých stadií ontogeneze lidské psychiky, znát vývojové možnosti i typické problémy jednotlivých fází ontogeneze;
- rozumět vývoji základních psychických funkcí, ale i sociálnímu kontextu vývoje a významu sociálního prostředí;
- znát své potřeby i potřeby žáků, související se sociálním a emočním vývojem dětí a dospívajících;
- aktivně pracovat na udržení vlastního duševního zdraví a sebepéči;
- znát reprezentativní teorie kognitivního vývoje a učení v jednotlivých věkových stadiích;
- znát školsky významné vývojové fenomény (vývoj schopností, učení, pozornosti, motivace a exekutivních funkcí);
- rozumět fenoménům sebepojetí a identity ve vývojovém kontextu;
- orientačně uvažovat o narušení psychického vývoje.
Studující se naučí pracovat s odbornou literaturou, orientovat se v probírané problematice, prakticky si procvičí teoretické znalosti a budou schopni porozumět základním zákonitostem psychického vývoje a dále:
- konfrontovat výsledky vlastních pozorování s poznatky z odborné literatury;
- analyzovat situace ve výuce vzhledem k věkovým zvláštnostem jejich aktérů;
- aplikovat poznatky o vývoji jednotlivých psychických funkcí na úrovni jejich interakce v konkrétní situaci;
- vytváření bezpečného prostředí pro žáky i učitele (bezpečí, kázeň, pravidla) - Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu student je schopen pracovat na svém duševním
zdraví a psychohygieně. Je schopen uvažovat o bezpečném prostředí třídy a cíleně jej
ovlivňovat. Umí cíleně pracovat s vlastními předsudky a podporovat žáky ve třídě s přihlédnutím k jejich individuálním potřebám a vývojovým charakteristikám
Studenti budou umět definovat a vysvětlit základní pojmy z oblasti psychohygieny; prakticky aplikovat dovednosti při zvládání náročných životních situací a v procesu rozvoje vlastní osobnosti; aplikovat dovednosti v edukační realitě při práci s dětmi. - Syllabus (in Czech)
- 1. Vývojová psychologie v systému psychologických disciplín, vztah k dalším vědám o člověku. Pojetí a hlavní činitelé vývoje. (1hod.)
- 2. Vývojová změna, kritická a senzitivní období, periodizace lidské ontogeneze, vývojové úkoly a krize (Erikson). Identifikace ohrožených skupin dětí, práce s kazuistikami. (1hod.)
- 3. Raný vývoj, psychologické koncepce se vztahem k ranému vývoji: teorie raného citového přilnutí (attachment – Bowlby, Ainsworthová), koncepce psychické deprivace v dětství (Langmeier a Matějček). (1hod.)
- 4. Předškolní věk, mladší a střední školní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Akademická a sociální adaptace na prostředí školy. Intervenční strategie, diagnostické možnosti a práce s kazuistikami. (1hod.)
- 5. Koncepce psychického vývoje a jeho aspektů se zřetelem k vývoji od dětství k dospívání: kognitivní vývoj (Piaget), morální vývoj (Kohlberg). (1hod.)
- 6. Dospívání – adolescence. Charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Utváření a změny sebepojetí. Vývoj identity, stavy identity (Marcía), dospělost – sociální kritéria, aspekty identity dospělého. Koncepce „vynořující se dospělosti“ („emerging adulthood“ – Arnett). Specifika práce s dospívajícími, práce s kazuistikami typických případů, reflexe rozhovoru s dospívajícím. (1hod.)
- 7. Aspekty psychického vývoje od raného dětství k dospělosti: vývoj emoční, kognitivní, vývoj motivace a volních vlastností, socializace a vývoj vztahů, vývojový aspekt sebepojetí a identity. Narušení psychického vývoje. (1hod.)
- 8. Základní pojmy psychohygieny. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly. Definování kategorií zdraví. Reflexe vlastních aktivit, příprava plánu sebepéče a monitoringu. (1hod.)
- 9. Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres. Náročné životní situace a jejich zvládání, Coping-proces. Prokrastinace, time management. (1hod.)
- 10. Vztah mysli a těla, příspěvek psychosomatiky pro udržení duševního zdraví. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh – teoretické základy, praktická cvičení. Sociální opora. Osobní pohoda. (1hod.)
- 11. Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Představení jednotlivých diagnostických kategorií, principy léčby a prevence. Práce se strachem a úzkostí u dětí, ukázky metod a intervenčních strategií, práce s kazuistikami. (1hod.)
- 12. Spánek. Psychohygiena spánku. Imaginace a relaxace. Osobnostní růst. Sebepoznání. Nácvik relaxačních technik a mindfulness postupů i v kontextu práce s dětmi ve třídě. (1hod.)
- Literature
- VÁGNEROVÁ, Marie and Lidka LISÁ. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracov. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021, 542 stran. ISBN 9788024649610. URL info
- PEŠEK, Roman and Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření : jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2016, 179 stran. ISBN 9788088163008. info
- THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání třetí. Praha: Portál, 2009, 279 stran. ISBN 9788073675684. URL info
- PRAŠKO, Ján and Hana PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2007, 277 stran. ISBN 9788024716978. URL info
- Teaching methods (in Czech)
- workshop, četba, skupinová diskuse, práce s kazuistikami, dva mikroprojekty
- Assessment methods (in Czech)
- týdenní plán sebepéče, rozhovor s žákem o potřebách, didaktický test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0005