SZc0015 Výchovné postupy

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání edukativní kompetence pro rozvoj osobnosti v oblasti mravní, estetické, sociální apod. a poskytuje soubor specifických výchovných konceptů (teorií), jejichž znalost je součástí širších profesních kompetencí. Přispívá k rozvíjení kompetencí k vytváření bezpečného prostředí pro učení a vedení žáků a žákyň k chování podporujícímu učení a ke spolupráci v souladu s profesní etikou učitele a učitelky. Těžiště spočívá v seznámení s dynamikou, možnými příčinami i řešeními nevhodného/náročného chování ve školním prostředí.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník/účastnice je schopen/schopna:
• popsat oblasti výchovy a provázat jejich vybrané teorie s praktickými příklady
• formulovat vlastní pojetí výchovy, které zamýšlí uplatňovat v učitelské profesi
• popsat a na konkrétních příkladech rozvést podstatu situace ve třídě, vyžadující učitelovu výchovnou intervenci
• rozklíčovat dynamiku chování žáků a navrhnout prostředky předcházení nežádoucím projevům chování žáků
• navrhnout možné výchovné přístupy k řešení nevhodného/náročného chování a podložit je adekvátními argumenty.
Osnova
  • 1. Výchova v práci učitele. Výchovné oblasti v kurikulu jako nástroj k rozvíjení postojů a hodnot. (1 hod.)
  • 2. Řešení výchovných situací. (2 hod.)
  • 3. Respektující výchova. (1 hod.)
  • 4. Podpora pozitivního chování. (1 hod.)
  • 5. Strategie pro předcházení nevhodného/náročného chování. (1 hod.)
Literatura
  • NĚMEC, Jiří, Lenka GULOVÁ, Hana HORKÁ, Markéta KOŠATKOVÁ, Martina KUROWSKI, Jan NEHYBA a Radek POSPÍŠIL. Teorie a metodika výchovy. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2022. ISBN 978-80-280-0131-5. html info
  • GORDON, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Translated by Julie Žemlová. Vydání první. Praha: Malvern, 2015, 325 stran. ISBN 9788075300065. info
  • Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině : jak pracovat s kurikulem. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 8071781274. info
Výukové metody
výklad, rozhovor, skupinová diskuse, hra v roli, řešení problémů, práce s textem, prezentace, nácvik řešení modelových situací
Metody hodnocení
K udělení zápočtu je požadováno zpracování a prezentace portfoliového úkolu podle zadání:
1. Na základě svých zkušeností popište nevhodné/náročné chování žáka/žáků – aktéry, průběh, podmínky, kontext … co se stalo?
2. Analyzujte možné příčiny takového jednání… proč se to stalo?
3. Uveďte a zdůvodněte způsoby řešení situace a navrhněte alterace.
Informace učitele
odkaz na studijní materiály, resp. interaktivní osnovu či e-learning
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0015