PdF:SZc0016 Psych. aspekty komunikace - Informace o předmětu
SZc0016 Psychologické aspekty komunikace s aktéry výchovně vzdělávacího procesu
Pedagogická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník) - Garance
- PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70 - Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- • Příklady poruch psychického vývoje člověka;
• Pedagogická psychologie – komunikace se žáky, rodiči, kolegy, klima;
• Spolupráce odborníků při řešení obtížných situací ve třídě. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student umět:
- s porozuměním používat základní odbornou terminologii pedagogické a školní psychologie ve vztahu neurodivergentním žákům i dalším žákům ze specifických subpopulací;
- aplikovat základní odbornou terminologii a poznatky pedagogické a školní psychologie na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných výukových situací s ohledem na kulturní stereotypy a předsudky ke specifickým žákovským subpopulacím;
- charakterizovat v psychologických pojmech sociální prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi (klima školy, klima učitelského sboru);
- navrhnout adekvátní diagnostické a intervenční postupy pro řešení obtížných situací ve třídě;
- na příkladu popsat a vysvětlit individuálně specifické aspekty komunikace s rodiči žáků (v kontextu informací o zvláštnostech žáka);
- na příkladu popsat a vysvětlit skupinové procesy ve třídě a jejich dynamiku (vč. možných intervenčních postupů);
- aplikovat znalosti o síťování a podpůrných službách na konkrétní případ (vč. legislativních aspektů); - Osnova
- 1. Neurodiverzita ve školní třídě. Genderové otázky ve výuce. Vrozené a naučené v současné perspektivě. Specifické žákovské subpopulace. Sociální reprodukce, kulturní stereotypy a očekávání. Práce s diversitou ve výuce. (2 hod.)
- 2. Klima učitelského sboru, klima třídy a spolupráce vyučujících při řešení různých obtížných situací ve školní třídě. (2 hod.)
- 3. Psychologie výchovy. Rodina a škola. Komunikace s rodiči a její specifika. Komunikace s příslušníky pomáhajících profesí. Síťování, případová konference. (2 hod.)
- 4. Problematika rodičovských přístupů, očekávání a vztahů k žákovi a ke vzdělávací instituci nikoli jako problém, ale jako příležitost. (2 hod.)
- 5. Plánování a hodnocení intervencí v pedagogicko-psychologické perspektivě. (2 hod.)
- Literatura
- Výukové metody
- skupinová diskuse, problémové učení, řešení kazuistik, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury
- Metody hodnocení
- rozprava nad kazuistikou
- Informace učitele
- https://www.centrumlocika.cz/
https://nevypustdusi.cz/
https://www.mapavzdelavani.cz/ - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0016