PdF:SZc0020 Pedagogická komunikace - Informace o předmětu
SZc0020 Pedagogická komunikace
Pedagogická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70 - Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- • (a) seznámit účastníky/účastnice se specifiky pedagogické a výukové komunikace,
seznámit účastník/účastnice s odbornou terminologií.
• (b) rozvíjet u účastníků/účastnic komunikativní dovednosti a dovednosti reflektivní, využívané v komunikačních situacích ve škole a ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace (učitel, asistent pedagoga, žák, rodič žáka). - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• zná pojmy pedagogická a výuková komunikace, zná složky verbální a neverbální komunikace, rozumí pojmům monologická a dialogická komunikace
• rozumí pojmu výukový dialog, dokáže definovat funkci, aktéry, obsah, podobu a pravidla pedagogické komunikace
• orientuje se v typologii otázek (dle Bloomovy taxonomie výukových cílů) a umí argumentovat jejich využití pro podporu učení žáků, rozumí rozdílům ve formulaci otevřených a uzavřených otázek, orientuje se v tom, jaké otázky podporují výukový dialog a jaké ho brzdí
• dokáže popsat své silné a slabé stránky při realizaci pedagogické komunikace a zhodnotit své dovednosti s oporou o stanovená kritéria
• dokáže na základě analýzy pedagogické a výukové komunikace navrhnout alterace korespondující s pravidly efektivní komunikace
• orientuje se ve způsobech přijímání a poskytování zpětné vazby ve výukové komunikaci a při reflexi - Osnova
- • Pedagogická a výuková komunikace (verbální a neverbální komunikace, pedagogická komunikace, výuková komunikace, dialogické vyučování, zpětná vazba a otázky ve výuce) (2 hod.)
- • Komunikace ve výchovných situacích (Škola bez poražených, Nenásilná komunikace, Respektující komunikace, Poradní kruhy/ Way of Council) (2 hod.)
- • Komunikace s rodiči a pedagogickými pracovníky školy (techniky vedení rozhovoru, aktivní naslouchání) (2 hod.)
- Literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK a Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 175 s. 1. ISBN 978-80-210-9529-8. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ a Jiří ZOUNEK. Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci. In ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, s. 19-39, 20 s. ISBN 978-80-262-0085-7. Portál info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- Výukové metody
- • Předmět probíhá formou výkladu s řízenou skupinovou diskusí, kdy účastník/účastnice na základě prostudování odborné literatury a svých pedagogických zkušeností (především ve vazbě na pedagogické praxe) diskutují o daných tématech a jejich aktuálních projevech ve školní třídě a ve škole. Účastník/účastnice pracují v menších skupinkách při nácviku aktivního naslouchání a poskytování si zpětné vazby. Výuka je podpořena e-materiály k daným tématům v IS.MUNI.
- Metody hodnocení
- • aktivní účast v semináři (100 %);
• splnění úkolu a jeho odevzdání v dohodnutém termínu: Účastníci/účastnice vypracují video, kde je jejich úkolem vyzkoušet si monologickou formu výukové komunikace a zpracovat 6minutový výklad na vybrané téma. Každý účastník/účastnice zároveň dle daných kritérií poskytne zpětnou vazbu na video svých spolužáků. Získanou popisnou zpětnou vazbu, opřenou o daná kritéria využije při písemné sebereflexi, kde zhodnotí své silné a slabé stránky komunikativní kompetence (konkrétně na příkladu zpracovaného výkladu).
• Účastník/účastnice zpracovává video výklad v rozsahu 6 minut, písemnou zpětnou vazbu na vybrané videa spolužáků, písemnou sebereflexi vlastní komunikativní kompetence.
• V rámci kolokvia účastník/účastnice sdílení formou elevator pitch svůj posun v komunikativní kompetenci a plán dalšího rozvoje ve vybraných kompetencích, kdy uplatňují dovednosti a znalosti pedagogické komunikace. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0020