SZc0028 Didactics of English Language and Literature 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je umožnit studentům:
• porozumět koncepci komunikačního přístupu k výuce cizích jazyků
• analyzovat a upravovat výukové materiály
• kombinovat různé metody a techniky v mikrovýuce a zhodnotit jejich efektivitu
• zvolit vhodné nástroje a metody pro měření pokroku svých žáků a jejich hodnocení
• využít své výukové portfolio k reflexi svého profesního rozvoje
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• používat metody a techniky výuky jazykových prostředků a řečových dovedností, které budou založeny na komunikačním přístupu k výuce anglického jazyka,
• zdůvodnit použití metod a technik s odkazem na teorii a v souladu s cíli výuky,
• vybírat, kriticky hodnotit a upravovat výukové zdroje a autentické materiály pro své hodiny,
• používat řadu nástrojů hodnocení, aby zjistili pokroky svých žáků,
• sestavit své výukové portfolio jako průběžný úkol,
• reflektovat svůj profesní rozvoj pomocí svého portfolia.
Syllabus (in Czech)
  • • Introduction. Group formation activities. Revising and recycling. (1 hod.)
  • • Teaching vocabulary. (1 hod.)
  • • Practising vocabulary. (1 hod.)
  • • Teaching grammar. (2 hod.)
  • • Practising grammar. (2 hod.)
  • • Teaching and practising pronunciation. (2 hod.)
  • • Lesson planning. (1 hod.)
  • • Productive skills - teaching speaking. (2 hod.)
  • • Productive skills - teaching writing. (2 hod.)
  • • Receptive skills - teaching listening. (2 hod.)
  • • Receptive skills - teaching reading. (2 hod.)
  • • Integrating skills. (1 hod.)
  • • Discussion with portfolios. (1 hod.)
Literature
  • UR, Penny. A course in language teaching : practice and theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 375. ISBN 052156798X. info
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994. info
Teaching methods (in Czech)
Semináře s diskusemi ve dvojicích, ve skupinách a celé skupině, domácí příprava s četbou, mikrovyučování. Samostudium
Assessment methods (in Czech)
Mikrovyučování. Portfoliový úkol: 3 přípravy na vyučování s reflexí ohodnocené spolužákem dle stanovených kritérií
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0028