SZc0036 Didactics of History 1

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/.4. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem tohoto předmětu je vybavit uchazeče základními znalostmi z oborové didaktiky dějepisu, vést jej k porozumění specifikům teorie dějepisného vyučování a ke schopnosti aplikovat získané poznatky a kompetence v učitelské praxi na základní škole. Dále je cílem získání základního přehledu o pedagogických dokumentech dějepisu (s ohledem na školskou praxi, zejména s důrazem na možnost úpravy kurikula v podobě školních vzdělávacích programů) a schopnosti realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Položeny budou základy kolegiálního mentoringu.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen:
-aplikovat didaktickou teorii při výuce dějepisu na základní škole
-využívat základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu (s důrazem na praktické využití v rámci kurikulární autonomie škol, tedy tvorby vlastních školních vzdělávacích programů)
-realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu
-využít různé metodické postupy do konkrétních výukových modelů dějepisu.
Syllabus (in Czech)
  • Úvod do studia didaktiky dějepisu, struktura a charakter disciplíny. (1 hod.)
  • Soustava dějepisného vyučování a její zakotvení v pedagogických dokumentech. (2 hod.)
  • Plánování dějepisné výuky. (2 hod.)
Literature
    required literature
  • JULÍNEK, Stanislav: Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
  • LABISCHOVÁ Denisa – GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
  • JEŘÁBEK, Jaroslav – TUPÝ, Jan: Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. Praha, VÚP, 2005.
Teaching methods (in Czech)
Teoretická příprava je kombinována s rozpravou. Uchazeči plní zadané úkoly, na které získávají zpětnou vazbu. Tyto vypracované úkoly jsou využity také jako podklady pro diskuzi v rámci předmětu.
Assessment methods (in Czech)
Zpracování následujících materiálů:
1) aktuální didaktický tip pro výuku dějepisu – zpracování a odevzdání do odevzdávárny (polovina A4) a prezentace
2) aktuality z "dějepisného dění" - o čem se diskutuje
3) vypracování přípravy na vyučovací hodinu dějepisu dle stanovené struktury
4) vzájemné hodnocení vypracované přípravy dle stanovených kritérií
5) oprava (případně obhajoba) přípravy dle hodnocení.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 5 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0036