PdF:SZc0038 Oborová didaktika dějepisu 3 - Informace o předmětu
SZc0038 Oborová didaktika dějepisu 3
Pedagogická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 1. 11. 13:00–17:50 učebna 70
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vysvětlit základní otázky regionálních dějin (teoretické otázky) a zejména předat kompetence v oblasti didaktické aplikace regionálních dějin do výuky dějepisu (praktické využití). Představeny budou metodické náměty k takto pojaté výuce (projektové vyučování, historické vycházky, terénní výuka, muzejní pedagogika). Problematika regionálních dějin bude aplikována na Brno a okolí jako modelový region – na základě představení tohoto modelového regionu (včetně využití terénní výuky) získají uchazeči kompetence k přípravě výuky regionálních dějin svého regionu. Pozornost bude věnována také těm aspektům regionálních dějin, na kterých je možné v rámci výuky dějepisu představit události národních dějin.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student je schopen:
využívat regionální dějiny a regionální princip v rámci výuky dějepisu ve svém regionu, aplikovat terénní výuku a historické procházky a exkurze do výuky dějepisu, orientuje se v základní literatuře a metodách, týkajících se regionálních dějin, je schopen připravit základní odborný text z oblasti dějin vlastního regionu využitelný ve výuce, aplikuje získané znalosti v rámci přípravy terénní výuky ve svém domovském regionu. - Osnova
- • Regionální dějiny – jejich obsah, význam a pojetí (2 hod.)
- • Výuka dějin regionu – Brno jako modelový region (3 hod.)
- • Didaktické aplikace regionálních dějin do výuky dějepisu (3 hod.)
- • Metodické náměty k výuce regionálních dějin (3 hod.)
- • Využití terénní výuky v rámci výuky dějepisu. (2 hod.)
- • Využití muzeí a galerií ve výuce dějepisu. (2 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- Labischová Denisa -Gracová Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
- BARTOŠ, Josef, Jindřich SCHULZ a Miloš TRAPL. Regionální dějiny: pojetí, poslání, metodika. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.
- doporučená literatura
- Kuchler, von Christian: Historische Orte im Geschichtsunterricht (Methoden Historischen Lernens). Publisher, Wochenschau-Verlag, 2012.
- Blanke, Anna-Lena: Stationenlernen am Beispiel Regionalgeschichte. Universität Bremen 2010.
- John Anke: Lokal- und Regionalgeschichte (Methoden Historischen Lernens). Schwalbach: Wochenschau-Verlag 2017.
- STEVENS, Robert: Homespun. Teaching Local History in Grades 6-12. Georgia Southern University 2001.
- Regionální dějiny v dějepisném vyučování na českých a slovenských školách: sborník z konference konané 23.-24. listopadu 2005. Ústí nad Labem: Filozofická fakulta UJEP, 2006.
- PAPAJÍK, David. Dějiny měst, městeček a vesnic: (metodická příručka). Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005.
- Výukové metody
- Teoretická příprava je kombinována s rozpravou. Uchazeči plní zadané úkoly, na které získávají zpětnou vazbu. Tyto vypracované úkoly jsou využity také jako podklady pro diskuzi v rámci předmětu.
- Metody hodnocení
- Vytvoření portfolia k vlastnímu regionu (vlastní obci, městu a okolí) na základě stanovené
struktury včetně didaktických aplikačních materiálů.
Ústní zkouška. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0038