PdF:SZc0040 Oborová did. francouzštiny 2 - Informace o předmětu
SZc0040 Oborová didaktika francouzského jazyka a literatury 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- - vést studující k porozumění základním aspektům plánování výuky cizího jazyka – francouzštiny;
- rozvíjet dovednosti studujících v oblasti dlouhodobého plánování výuky cizího jazyka;
- rozvíjet dovednosti studujících v oblasti plánování vyučovací jednotky;
- rozvíjet dovednosti studujících v oblasti přípravy školních vzdělávacích programů. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu je studující schopen:
- objasnit základní principy dlouhodobého plánování výuky cizího jazyka;
- vyhledat relevantní informace pro plánování výuky v základních edukačních dokumentech;
- formulovat cíle a na jejich základě specifikovat obsahy výuky;
- zvolit adekvátní výukový a učební materiál pro konkrétní žáky;
- vytvořit dlouhodobý plán výuky cizího jazyka pro konkrétní třídu;
- strukturovat vyučovací hodinu a uplatnit při tom principy výuky zaměřené na žáka. - Osnova
- 1. Dlouhodobé plánování výuky. (1 hod.)
- 2. Učebnice a učební pomůcky. (1 hod.)
- 3. Autentický materiál. (1 hod.)
- 4. Pozorování vyučovací jednotky. (1 hod.)
- 5. Struktura vyučovací jednotky. (1 hod.)
- 6. Přivítání žáků a seznámení s náplní hodiny a jejími cíli. (1 hod.)
- 7. Zahřívací aktivity (warm-up). (1 hod.)
- 8. Opakování probrané látky. (1 hod.)
- 9. Prezentace učiva. (1 hod.)
- 10. Jazykové prostředky (výslovnost, gramatika, slovní zásoba). (1 hod.)
- 11. Poslech s porozuměním. (1 hod.)
- 12. Čtení s porozuměním. (1 hod.)
- 13. Mluvení a ústní interakce. (1 hod.)
- 14. Psaní a písemná interakce. (1 hod.)
- 15. Mediace. (1 hod.)
- 16. Práce s obrazovým materiálem. (1 hod.)
- 17. Práce s videem. (1 hod.)
- 18. Shrnutí probrané látky, závěr hodiny. (1 hod.)
- 19. Zadávání a kontrola domácí přípravy. (1 hod.)
- 20. Reflexe vyučování. (1 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- Cadre européen commun de référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer – Volume complémentaire. (2021). Strasbourg: Conseil de l’Europe. www.coe.int/lang-cecr
- Courtillon, J. (2003). Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette FLE.
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. (2021). Praha: MŠMT.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2023). Praha: MŠMT
- doporučená literatura
- Hladík, P. (2021). Tipy a triky pro výuku cizích jazyků. Praha: Grada.
- Výukové metody
- Prezentace a práce s vybranými texty a materiály.
Reflexe, aktivity a případové studie. - Metody hodnocení
- Výstupem předmětu je zpracování plánu výuky a vyučovací jednotky. Studující zpracují dlouhodobý plán výuky francouzštiny jako cizího jazyka pro konkrétní třídu vybrané školy na jeden rok a jeden podrobný plán vyučovací hodiny a její reflexi po realizaci. Studující odevzdávají projekt na konci semestru v tištěné nebo elektronické podobě. Zpětná vazba je poskytnuta ústně při závěrečné odborné diskuzi nad projektem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0040