SZc0040 Oborová didaktika francouzského jazyka a literatury 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- vést studující k porozumění základním aspektům plánování výuky cizího jazyka – francouzštiny;
- rozvíjet dovednosti studujících v oblasti dlouhodobého plánování výuky cizího jazyka;
- rozvíjet dovednosti studujících v oblasti plánování vyučovací jednotky;
- rozvíjet dovednosti studujících v oblasti přípravy školních vzdělávacích programů.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je studující schopen:
- objasnit základní principy dlouhodobého plánování výuky cizího jazyka;
- vyhledat relevantní informace pro plánování výuky v základních edukačních dokumentech;
- formulovat cíle a na jejich základě specifikovat obsahy výuky;
- zvolit adekvátní výukový a učební materiál pro konkrétní žáky;
- vytvořit dlouhodobý plán výuky cizího jazyka pro konkrétní třídu;
- strukturovat vyučovací hodinu a uplatnit při tom principy výuky zaměřené na žáka.
Osnova
  • 1. Dlouhodobé plánování výuky. (1 hod.)
  • 2. Učebnice a učební pomůcky. (1 hod.)
  • 3. Autentický materiál. (1 hod.)
  • 4. Pozorování vyučovací jednotky. (1 hod.)
  • 5. Struktura vyučovací jednotky. (1 hod.)
  • 6. Přivítání žáků a seznámení s náplní hodiny a jejími cíli. (1 hod.)
  • 7. Zahřívací aktivity (warm-up). (1 hod.)
  • 8. Opakování probrané látky. (1 hod.)
  • 9. Prezentace učiva. (1 hod.)
  • 10. Jazykové prostředky (výslovnost, gramatika, slovní zásoba). (1 hod.)
  • 11. Poslech s porozuměním. (1 hod.)
  • 12. Čtení s porozuměním. (1 hod.)
  • 13. Mluvení a ústní interakce. (1 hod.)
  • 14. Psaní a písemná interakce. (1 hod.)
  • 15. Mediace. (1 hod.)
  • 16. Práce s obrazovým materiálem. (1 hod.)
  • 17. Práce s videem. (1 hod.)
  • 18. Shrnutí probrané látky, závěr hodiny. (1 hod.)
  • 19. Zadávání a kontrola domácí přípravy. (1 hod.)
  • 20. Reflexe vyučování. (1 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • Cadre européen commun de référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer – Volume complémentaire. (2021). Strasbourg: Conseil de l’Europe. www.coe.int/lang-cecr
  • Courtillon, J. (2003). Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette FLE.
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. (2021). Praha: MŠMT.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2023). Praha: MŠMT
    doporučená literatura
  • Hladík, P. (2021). Tipy a triky pro výuku cizích jazyků. Praha: Grada.
Výukové metody
Prezentace a práce s vybranými texty a materiály.
Reflexe, aktivity a případové studie.
Metody hodnocení
Výstupem předmětu je zpracování plánu výuky a vyučovací jednotky. Studující zpracují dlouhodobý plán výuky francouzštiny jako cizího jazyka pro konkrétní třídu vybrané školy na jeden rok a jeden podrobný plán vyučovací hodiny a její reflexi po realizaci. Studující odevzdávají projekt na konci semestru v tištěné nebo elektronické podobě. Zpětná vazba je poskytnuta ústně při závěrečné odborné diskuzi nad projektem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0040