SZc0045 Didactics of Geography 1

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/.4. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SZc0045/01: Fri 1. 11. 13:00–14:50 učebna 5a, Fri 15. 11. 15:00–17:50 učebna 5a, D. Mísařová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je představit geografii jako disciplínu využívanou praxi i ve školní výuce. Předmět představuje cíle geografického vzdělávání, zařazení geografie v kurikulu pro základní a střední školy (RVP ZV a RVP G) a aplikaci geografických konceptů a na ně navázaného geografického myšlení do výuky.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen:
- definovat geografii jako vědní disciplínu, rozlišit její dílčí disciplíny a jejich vzájemné vztahy a vazbu na geografické vzdělávání;
- zařazovat učivo do tematických okruhů RVP, přiřazovat učivu očekávané výstupy, stanovovat cíle geografického vzdělávání;
- klást geografické otázky a hledat na ně odpovědi;
- definovat a rozlišovat geografické koncepty.
Syllabus (in Czech)
  • Geografie jako odborná disciplína vyučovaná na základní a střední škole. (1 hod.)
  • Cíle geografického vzdělávání. Mezinárodní charta geografického vzdělávání. (1 hod.)
  • Zařazení geografie v českých a zahraničních kurikulárních dokumentech. (2 hod.)
  • Klíčové koncepty geografie a geografické myšlení. (1 hod.)
Literature
    required literature
  • Marada, M., Řezníčková, D., Hanus, M., Matějček., T., Hofmann, E., Svatoňová, H., & Knecht, P. (2017). Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. Karlova univerzita.
  • Gardner, D. (2021). Planning your coherent 11–16 geography curriculum: a design toolkit. The Geographical Association.
  • International Charter on Geographical Education (2016). https://www.igu-cge.org/wpcontent/uploads/2019/03/IGU_2016_eng_ver25Feb2019.pdf?fbclid=IwAR1hsNQYul0gColRgmx8Vp6PP_JZXGBRsIIzigATrSG8sdsuG6Ax8cg53s
  • Mcinerney, M., et al. (2022). Teaching secondary geography. Cambridge University Press
Teaching methods (in Czech)
Analýza materiálů, práce s odbornými informačními zdroji, prezentace výsledků práce.
Assessment methods (in Czech)
Ústní rozprava nad portfoliovým úkolem.
Portfoliový úkol ve vazbě na úvod do pedagogiky a psychologie: Esej na téma „Jak si představuji učitele/učitelku geografie“.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 5 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0045