PdF:SZc0058 Oborová didaktika matematiky 2 - Informace o předmětu
SZc0058 Oborová didaktika matematiky 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Břetislav Fajmon, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Veseláková (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Irena Budínová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Irena Budínová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZc0058/KombiSem01: Pá 28. 2. 9:00–12:50 učebna 42, Pá 14. 3. 14:00–17:50 učebna 33, Pá 28. 3. 9:00–12:50 učebna 42, 14:00–17:50 učebna 20, Pá 11. 4. 9:00–12:50 učebna 42, J. Beránek, I. Budínová, L. Pavlíčková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Po absolvování disciplíny student:
• Rozumí vyučovaným obsahům – výuka aritmetických témat na základní škole, výuka algebraických témat na základní škole, výuka geometrických témat na základní škole, metody řešení matematické úlohy.
• Dokáže stanovovat cíle vyučovací hodiny a rozumí tomu, jak má ve výuce sledovat jejich naplnění.
• Reflektuje poznatky z praxe a propojuje je s matematicko-didaktickými poznatky. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student je schopen:
• Volit adekvátně matematické úlohy vzhledem k potřebám žáka.
• Řešit tyto úlohy metodami odpovídajícími ročníku žáka a jeho matematickým schopnostem.
• Reflektovat poznatky z praxe a dávat je do souvislosti s teoretickými matematickodidaktickými poznatky.
• Transformovat didaktické poznatky do výuky matematiky.
• Stanovovat cíle vyučovací hodiny matematiky. - Osnova
- Číselné obory. Algebraické výrazy. Přirozená čísla, celá čísla, racionální čísla, reálná čísla. (1 hod.)
- Mocniny s přirozeným, celým a racionálním exponentem, odmocniny. Mnohočleny, lomené výrazy, výrazy s mocninami a odmocninami. (2 hod.)
- Geometrické konstrukce algebraických výrazů. (2 hod.)
- Elementární teorie čísel, dělitelnost v oboru celých čísel. Metody určování nejmenšího společného násobku a největšího společného dělitele, kritéria dělitelnosti, prvočísla, čísla složená. (1 hod.)
- Procenta, slovní úlohy s procenty. Základní pojmy finanční matematiky. (1 hod.)
- Matematická úloha a její řešení. Metody řešení matematických úloh: experiment, aritmetické řešení, algebraické řešení. Význam geometrického znázornění při rozboru úlohy. (1 hod.)
- Rovnice a nerovnice ve školské matematice řešené od 1. stupně ZŠ. Propedeutika rovnic, lineární rovnice a nerovnice. Ekvivalentní a důsledkové úpravy rovnic a nerovnic. Řešení některých typů kvadratické rovnice, užití ve slovních úlohách. (2 hod.)
- Elementární funkce v učivu matematiky základní a střední školy. Lineární funkce. Kvadratická funkce. Lineární lomená funkce. Metody zavedení elementárních funkcí na základní škole. Způsoby zadání funkcí. Vlastností funkcí. (2 hod.)
- Planimetrie v kurzu školské matematiky. Přístupy k zavádění planimetrických pojmu na základní škole. Úhel, trojúhelník, čtyrúhelník, kružnice, kruh. Vlastnosti těchto útvaru. Základní geometrické konstrukce. Fáze řešení konstrukční úlohy. Řešení konstrukčních úloh s využitím základních vět o určenosti útvaru, množin bodů s danou vlastností, geometrických zobrazení. (2 hod.)
- Geometrická zobrazení v kurzu školské matematiky. Shodná zobrazení: osová souměrnost, středová souměrnost, rotace, translace. Podobná zobrazení: podobnost, stejnolehlost. Využití metod manipulativních činností k vyvození jednotlivých zobrazení. (2 hod.)
- Stereometrie v kurzu školské matematiky. Rozvíjení prostorové představivosti na základní škole. Obvody a obsahy rovinných geometrických útvarů. Povrch a objem těles. Odvození vztahů. (2 hod.)
- Kombinatorika na základní a střední škole. Úlohy k rozvoji kombinatorického myšlení na základní škole (1 hod.)
- Pravděpodobnost a statistika ve školské matematice. Rozvoj pravděpodobnostního myšlení na základní škole. (1 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- Rendl, M., Vondrová, N., Hřibková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., & Žalská, J. (2013). Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
- Vondrová, N. (2019). Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Vondrová, N. (2020). Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. Charles University in Prague, Karolinum Press.
- Budínová, I. (2018). Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice. Masarykova univerzita.
- Budínová, I., & Pavlíčková, L. (2020). Konstrukční úlohy. Učební text pro studenty učitelství matematiky 2. stupně základní školy. Masarykova univerzita.
- Výukové metody
- Výklad, workshop, samostatná práce, konzultace, tvorba portfolia.
- Metody hodnocení
- Hodnoceno bude:
• Průběžná aktivní práce.
• Řešení zadaných úloh.
• Tvorba portfolia: vytváření didaktických pomůcek vhodných pro vytváření názoru v jednotlivých částech školské matematiky. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0058