SZc0060 Didactics of German Language and Literature 1

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/.4. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se obeznámí s cíli a obsahy didaktiky německého jazyka s ohledem na její interdisciplinaritu a získají přehled o cílech a principech aktuálního pojetí komunikačně a interkulturně orientované výuky němčiny jako cizího jazyka. Stěžejní součástí předmětu je analýza a klasifikace kompetencí vyučujících cizích jazyků.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen:
• popsat, čím se zabývá didaktika němčiny jako cizího jazyka
• rozlišit a vysvětlit pojmy didaktika a metodika cizího jazyka
• charakterizovat základní cíle a principy komunikačně a interkulturně orientované výuky cizího jazyka
• objasnit význam strategických dokumentů pro výuku cizích jazyků (SEERJ a Dodatku k SERRJ)
• pojmenovat a analyzovat kompetence vyučující/ho cizího jazyka.
Syllabus (in Czech)
  • oborová didaktika (didaktika a metodika) - úvod, hraniční obory (1 hod.).
  • cíle a principy komunikačně a interkulturně orientované výuky cizích jazyků (2 hod.)
  • SERRJ a Dodatek k SERRJ (popř. Profile deutsch) (1 hod.)
  • kompetence vyučující/ho cizích jazyků (1 hod.)
Literature
    required literature
  • Klečková, Gabriela; Hanušová, Světlana; Píšová, Michaela; Janíková, Věra; Orlova, Natalia; Mašková, Irena; Kourkzi, Alice; Kolmašová, Kamila (2019): Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. Praha: Národní vzdělávací ústav. Dostupný z: https://www.n
  • Janíková, Věra (2011): Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
  • Council of Europe (2001): Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého. Dostupný z: https://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropskyreferencni-ramec-pro-jazyky
  • Council of Europe (2018): Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors. Strasbourg. Dostupný z: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989
  • Council of Europe (2020): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Begleitband. Překlad Jürgen Quetz a Rudi Camerer. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen. Glaboniat, Manuela; Müller, Martin; Rusch, Paul; Schmitz, Helen
    recommended literature
  • Schart, Michael; Legutke, Michael (2012): Deutsch lehren lernen 1: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. München: Goethe Institut.
  • Ballweg, Sandra; Drumm, Sandra; Hufeisen, Britta; Klippel, Johanna; Pilypaityte, Lina (2013): Deutsch lehren lernen 2: Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch? München: Goethe Institut.
  • Burwitz-Melzer, Eva (Hg.), Mehlhorn, Grit (Hg.), Riemer, Claudia (Hg.), Bausch, Karl-Richard (Hg.), Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. überarbeitete Auflage, Tübingen: A. Francke Verlag.
Teaching methods (in Czech)
Rešerše, diskuse, samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
Assessment methods (in Czech)
Individuální rozhovor v návaznosti na portfoliové úkoly (viz níže) a na kompetenci 5 b Standardu: Stanovuji adekvátní cíle svého profesního rozvoje, uvádím v praxi kroky k jejich dosažení a vyhodnocuji je.
Konkrétní portfoliový úkol:
• sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje)
• seznam odborné literatury zejména z oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, kterou účastník použil/použije pro přípravu a výkon praxe.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 5 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0060