PdF:SZc0060 Didactics of German Language a - Course Information
SZc0060 Didactics of German Language and Literature 1
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/.4. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti se obeznámí s cíli a obsahy didaktiky německého jazyka s ohledem na její interdisciplinaritu a získají přehled o cílech a principech aktuálního pojetí komunikačně a interkulturně orientované výuky němčiny jako cizího jazyka. Stěžejní součástí předmětu je analýza a klasifikace kompetencí vyučujících cizích jazyků.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu student je schopen:
• popsat, čím se zabývá didaktika němčiny jako cizího jazyka
• rozlišit a vysvětlit pojmy didaktika a metodika cizího jazyka
• charakterizovat základní cíle a principy komunikačně a interkulturně orientované výuky cizího jazyka
• objasnit význam strategických dokumentů pro výuku cizích jazyků (SEERJ a Dodatku k SERRJ)
• pojmenovat a analyzovat kompetence vyučující/ho cizího jazyka. - Syllabus (in Czech)
- oborová didaktika (didaktika a metodika) - úvod, hraniční obory (1 hod.).
- cíle a principy komunikačně a interkulturně orientované výuky cizích jazyků (2 hod.)
- SERRJ a Dodatek k SERRJ (popř. Profile deutsch) (1 hod.)
- kompetence vyučující/ho cizích jazyků (1 hod.)
- Literature
- required literature
- Klečková, Gabriela; Hanušová, Světlana; Píšová, Michaela; Janíková, Věra; Orlova, Natalia; Mašková, Irena; Kourkzi, Alice; Kolmašová, Kamila (2019): Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. Praha: Národní vzdělávací ústav. Dostupný z: https://www.n
- Janíková, Věra (2011): Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
- Council of Europe (2001): Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého. Dostupný z: https://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropskyreferencni-ramec-pro-jazyky
- Council of Europe (2018): Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors. Strasbourg. Dostupný z: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989
- Council of Europe (2020): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Begleitband. Překlad Jürgen Quetz a Rudi Camerer. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen. Glaboniat, Manuela; Müller, Martin; Rusch, Paul; Schmitz, Helen
- recommended literature
- Schart, Michael; Legutke, Michael (2012): Deutsch lehren lernen 1: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. München: Goethe Institut.
- Ballweg, Sandra; Drumm, Sandra; Hufeisen, Britta; Klippel, Johanna; Pilypaityte, Lina (2013): Deutsch lehren lernen 2: Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch? München: Goethe Institut.
- Burwitz-Melzer, Eva (Hg.), Mehlhorn, Grit (Hg.), Riemer, Claudia (Hg.), Bausch, Karl-Richard (Hg.), Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. überarbeitete Auflage, Tübingen: A. Francke Verlag.
- Teaching methods (in Czech)
- Rešerše, diskuse, samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
- Assessment methods (in Czech)
- Individuální rozhovor v návaznosti na portfoliové úkoly (viz níže) a na
kompetenci 5 b Standardu: Stanovuji adekvátní cíle svého profesního rozvoje, uvádím v praxi
kroky k jejich dosažení a vyhodnocuji je.
Konkrétní portfoliový úkol:
• sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje)
• seznam odborné literatury zejména z oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, kterou účastník použil/použije pro přípravu a výkon praxe. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 5 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0060