SZc0065 Didactics of Civic Education 3

Faculty of Education
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu, aby účastník dokázal naplánovat, simulovaně vést a reflektovat výuku příslušných témat z OV, interpretovat výzkumy občanského vzdělávání, objasnit a použít adekvátní metody hodnocení a navrhnout vlastní výukový projekt do OV.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník je schopen aplikovat adekvátní přístupy a vyučovací metody na vybraných tématech OV s respektem k potřebám žáka, objasnit a použít adekvátní metody hodnocení, navrhnout vlastní výukový projekt do OV, interpretovat výzkumy zabývající se občanským vzděláváním ve vztahu k výukové praxi.
Syllabus (in Czech)
  • 1.-3. Národní a evropská identita v OV (3 hod.)
  • 4.-6. Multikulturní tematika (3 hod.)
  • 7.-8. Právní a ekonomická tematika (2 hod.)
  • 9.-10. Globální výchova a projektová výuka. (2 hod.)
  • 11.-12. Filosofie a religionistika (2 hod.)
  • 13.-14. Hodnocení v OV (2 hod.)
  • 15. Výzkumy občanského vzdělávání. (1 hod.)
Literature
    required literature
  • Citizenship Education at School in Europe, (2017). Eurydice, česky Výchova k občanství na školách v Evropě.
  • Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Euromedia Group.
  • Klínský, P. (2008). Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání
  • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení (Vyd. 2). Portál.
  • Kratochvílová, J. (2016). Teorie a praxe projektové výuky (2. vydání). Masarykova univerzita.
  • Pike, G., & Selby, D. (1994). Globální výchova. Grada.
  • Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele (2., aktualiz. a rozš. vyd). Triton.
  • Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.
  • Štěrba, R. (2018). Formování regionální identity na příkladu vybraných významných osobností. In Společný vzdělávací program přeshraničního exkurzního vyučování jako podpora výchovy k občanství.
  • Štěrba, R. (2010) K současnému pojetí výuky ekonomie na základní škole a jeho vazbě na etickou problematiku In RYBÁŘ, R. a kol. Dvě desetiletí polistopadového vývoje ve společnosti a společenských vědách. Brno MU.
    recommended literature
  • Klínský, P., & Chromá, D. (2009). Finanční gramotnost: úlohy a metodika. Národní ústav odborného vzdělávání.
  • Pike, G., & Selby, D. (2009). Cvičení a hry pro globální výchovu 1 (Vyd. 2).
  • Pike, G., & Selby, D. (2009). Cvičení a hry pro globální výchovu 2 (Vyd. 2).
Teaching methods (in Czech)
Vysvětlování, diskuse, samostatná a skupinová práce.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní 80% účast na seminářích, plnění zadaných úkolů, vypracování portfoliového úkolu – návrh vlastního výukového projektu do OV, ústní zkouška z probírané problematiky.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0065