PdF:SZc0065 Didactics of Civic Education 3 - Course Information
SZc0065 Didactics of Civic Education 3
Faculty of EducationAutumn 2024
The course is not taught in Autumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu, aby účastník dokázal naplánovat, simulovaně vést a reflektovat výuku příslušných témat z OV, interpretovat výzkumy občanského vzdělávání, objasnit a použít adekvátní metody hodnocení a navrhnout vlastní výukový projekt do OV.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu účastník je schopen aplikovat adekvátní přístupy a vyučovací metody na vybraných tématech OV s respektem k potřebám žáka, objasnit a použít adekvátní metody hodnocení, navrhnout vlastní výukový projekt do OV, interpretovat výzkumy zabývající se občanským vzděláváním ve vztahu k výukové praxi.
- Syllabus (in Czech)
- 1.-3. Národní a evropská identita v OV (3 hod.)
- 4.-6. Multikulturní tematika (3 hod.)
- 7.-8. Právní a ekonomická tematika (2 hod.)
- 9.-10. Globální výchova a projektová výuka. (2 hod.)
- 11.-12. Filosofie a religionistika (2 hod.)
- 13.-14. Hodnocení v OV (2 hod.)
- 15. Výzkumy občanského vzdělávání. (1 hod.)
- Literature
- required literature
- Citizenship Education at School in Europe, (2017). Eurydice, česky Výchova k občanství na školách v Evropě.
- Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Euromedia Group.
- Klínský, P. (2008). Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání
- Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení (Vyd. 2). Portál.
- Kratochvílová, J. (2016). Teorie a praxe projektové výuky (2. vydání). Masarykova univerzita.
- Pike, G., & Selby, D. (1994). Globální výchova. Grada.
- Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele (2., aktualiz. a rozš. vyd). Triton.
- Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.
- Štěrba, R. (2018). Formování regionální identity na příkladu vybraných významných osobností. In Společný vzdělávací program přeshraničního exkurzního vyučování jako podpora výchovy k občanství.
- Štěrba, R. (2010) K současnému pojetí výuky ekonomie na základní škole a jeho vazbě na etickou problematiku In RYBÁŘ, R. a kol. Dvě desetiletí polistopadového vývoje ve společnosti a společenských vědách. Brno MU.
- recommended literature
- Klínský, P., & Chromá, D. (2009). Finanční gramotnost: úlohy a metodika. Národní ústav odborného vzdělávání.
- Pike, G., & Selby, D. (2009). Cvičení a hry pro globální výchovu 1 (Vyd. 2).
- Pike, G., & Selby, D. (2009). Cvičení a hry pro globální výchovu 2 (Vyd. 2).
- Teaching methods (in Czech)
- Vysvětlování, diskuse, samostatná a skupinová práce.
- Assessment methods (in Czech)
- Aktivní 80% účast na seminářích, plnění zadaných úkolů, vypracování portfoliového úkolu – návrh vlastního výukového projektu do OV, ústní zkouška z probírané problematiky.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0065