SZc0066 Oborová didaktika ruského jazyka a literatury 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Janina Krejčí, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na úrovni B2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení studentů s teoretickými základy předmětu a vědního oboru Didaktika cizího jazyka s důrazem na specifika ruského jazyka v kontextu českého vzdělávacího systému. Dalším cílem je nastudování možností výběru a použití didaktických prostředků ve výuce RJ, praktický nácvik vypracování cvičení samostatně a pomocí AI.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
- ovládá teoretické znalosti a principy didaktiky ruštiny v systému českého školství;
- umí identifikovat jazykové jevy spojené s transferem a interferencí při osvojování více jazyků;
- rozumí významu vyučovací hodiny jako jednotky výukového procesu a je schopen navrhnout plán hodiny;
- je schopen vhodně zvolit cvičení s ohledem na cíle výuky;
- je schopen samostatně vypracovat cvičení a vhodně je integrovat do vyučovací hodiny;
- orientuje se v možnostech volby a použití různých typů didaktických prostředků.
Osnova
  • 1. Didaktika ruštiny – předmět, cíle, úkoly. Učitel, žák a kurikulum v kontextu výuky RJ na ZŠ. Cíle a očekávané výstupy výuky RJ na ZŠ. Tvorba výukových plánů (tematický, týdenní, plán VH).
  • 2. Vyučování, učení a osvojování cizího jazyka. Mezijazykový vliv. Způsoby prevence a redukce interferenčních projevu.
  • 3. Základní specifika vyučovacích hodin cizího jazyka. Principy stanovení cílů vyučovací hodiny. Cvičení jako prvek VH, jejich typologie, návaznost a propojenost, způsoby plnění a kontroly.
  • 4. Didaktické prostředky ve výuce ruského jazyka. České a zahraniční učebnicové soubory pro výuku ruského jazyka. Principy výběru učebnic.
  • 5. Vyhledávání a volba již existujících učebních materiálů, autentických audio/video materiálů a literárních textů pro výuku RJ na ZŠ.
  • 6. Tvorba vlastních výukových materiálů a způsoby jejich zprostředkování pro žáky. Pracovní listy (požadavky k vypracování a úpravě). Využití umělé inteligence (AI) v praxi učitele RJ.
Výukové metody
Přednáška, seminář, workshopy, projektové úkoly
Metody hodnocení
Ústní zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0066