SZc0069 Oborová didaktika výchovy ke zdraví 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZc0069/OS01: Pá 11. 10. 14:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 15. 11. 14:00–15:50 kancelář vyučujícího
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studující s vývojem kurikula výchovy ke zdraví v historickém kontextu, s cíli a obsahem výchovy ke zdraví a popsat ukotvení výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je studující schopen:
• popsat hlavní cíle a obsah vzdělávacího oboru výchova ke zdraví;
• popsat trendy ve výuce výchovy ke zdraví;
• zařadit výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV.
Osnova
  • Zdraví, zdravotní gramotnost a výchova ke zdraví. (1 hod.)
  • Předmět, cíle a úkoly didaktiky výchovy ke zdraví. (1 hod.)
  • Vývoj kurikula výchovy ke zdraví v historickém kontextu koncepčních změn v systému vzdělávání. (1 hod.)
  • Trendy ve výuce výchovy ke zdraví. (1 hod.)
  • Výchova ke zdraví v kurikulárních dokumentech (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Standard pro základní vzdělávání, Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV). (1 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • HOLČÍK, Jan, 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 293 s. ISBN 9788021052390.
  • KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a Eva MARÁDOVÁ, 2020. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-142-5.
  • KREJČÍ, Milada. Výchova ke zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011. 192 s. ISBN 9788072389308.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2023.
  • Standardy pro základní vzdělávání – Výchova ke zdraví. 2015. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné z http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832
  • TUPÝ, Jan. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Výchova ke zdraví. Metodický portál: Články [online]. Dostupný z WWW: Stránka 48 z 215 https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/21331/METODICKE-KOMENTARE-A-ULOHY-KESTANDARDUM-ZV---VYCHOVA-KE-ZDRA
    doporučená literatura
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005. 416 stran. ISBN 8073670542.
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů, diskusí a skupinové práce.
Metody hodnocení
Studující na vybraném výstupu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví vysvětlí hierarchii kurikulárních dokumentů (RVP ZV, Standardy VkZ, Metodické komentáře VkZ). Semestrální úkol je součástí portfolia studujícího v oborové didaktice.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0069