So233 Základy supervize v pomáhajících profesích

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bohuslava Horská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
So233/KombiSem01: Pá 20. 9. 14:00–18:50 učebna 42, Pá 13. 12. 14:00–18:50 učebna 39, B. Horská
So233/01: Út 29. 10. 17:00–19:50 učebna 33, Út 12. 11. 17:00–19:50 učebna 22, Út 26. 11. 17:00–19:50 učebna 33, Út 10. 12. 17:00–19:50 učebna 33, B. Horská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 55 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 55/55, pouze zareg.: 3/55, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 3/55
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopení základních principů supervize jako přirozené součásti práce v pomáhajících profesích, osvojení teoretických východisek supervize a seznámení se s praktickými aspekty supervizního procesu včetně vybraných znalostí a dovedností. Předmět neposkytuje výcvik v supervizi, ale umožní kvalifikovaně zacházet se supervizí jako nástrojem kvality v pomáhajících profesích, ať v roli příjemce, zadavatele či v rámci kolegiální podpory.
Výstupy z učení
Student bude chápat význam supervize v pomáhajících profesích.
Osnova
  • 1. Supervize jako nástroj zvyšování profesionální kompetence pracovníka v pomáhajících profesích a ochrana klienta. 2. Pomáhající profese; pracovník v pomáhajících profesích – motivy pomáhání, rizika profese. 3. Pojem supervize, ohraničení supervize a odlišení od podobných disciplín. 4. Cíle supervize. 5. Klasifikace supervize dle jednotlivých kritérií. 6. Funkce supervize: Funkce podpůrná, vzdělávací, řídící 7. Vývoj supervize v zahraničí a českých zemích. 8. Současné postavení supervize v pomáhajících profesích a sociálních službách, legislativní ukotvení; vzdělávání v supervizi. 9. Supervizní proces: Supervizní vztah, aktéři supervize: osoba supervidovaného, osoba supervizora. Pracovní spojenectví – vztah pracovní aliance. 10. Supervizní kontrakt. 11. Etické aspekty supervize. Rizika supervize; překážky kvalitní supervize. 12. Supervize jako učení; zrání supervize. Využití principů celoživotního učení v supervizi. Zavádění supervize v organizaci jako proces učení.
Výukové metody
teoretická příprava - přednáška, odborná diskuse praktická příprava - vlastní supervizní proces zaměřený na praxi studentů, ukázky supervizní činnosti, supervizní reflexe studentských praxí
Metody hodnocení
Studenti zpracují seminární práce: Reflexe: Supervize v práci pomáhajícího pracovníka – reflexe vlastní supervizní práce v roli supervidované/ho, nebo práce vybrané osoby v roli supervidované/ho– rozsah 1 – 2 strany Ukončení předmětu - skupinová diskuse nad daným tématem, odevzdání seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So233