PdF:VVb016 Výtvarná akce - Informace o předmětu
VVb016 Výtvarná akce
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- MgA. Jana Francová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (cvičící)
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VVb016/01: Čt 13:00–15:50 ateliér 18A, Čt 13:00–15:50 ateliér 18C, Čt 13:00–15:50 ateliér 18B, J. Francová, P. Kamenický, M. Kovářová, J. Nedomová
VVb016/02: Čt 16:00–18:50 ateliér 18C, Čt 16:00–18:50 ateliér 18B, Čt 16:00–18:50 ateliér 18A, J. Francová, P. Kamenický, M. Kovářová, J. Nedomová - Předpoklady
- NOW( VVb013 Nová média )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (3)
- Cíle předmětu
- Seminář se zaměřuje na teoretické i praktické seznámení s médiem výtvarné akce a ozřejmění její pozice v kontextu historie a teorie umění. Seminář poskytuje studentům prostor pro praktické ověření možností výtvarné akce jako prostředku výtvarného vyjádření a naznačuje potenciál využití tohoto média v budoucí pedagogické praxi. Studenti realizují výtvarný projekt jak ve skupině ve výuce, tak individuálně mino výuku. Obě tyto formy zahrnují počáteční ideu, konzultaci s vyučujícím, realizaci výtvarné akce a její dokumentaci a prezentaci. Cílem předmětu je získání základních teoretických informací o umění akce a nabytí elementárních zkušeností s vlastní realizací skupinové i individuální výtvarné akce, včetně její dokumentace a prezentace.
- Výstupy z učení
- - Studenti si osvojí základní pojmy vázané na médium výtvarné akce. Skrze vlastní prožitek doplněný o teoretický výklad a reflexi pedagoga porozumí základním principům práce s médiem výtvarné akce, včetně jejích limitů a potenciálu pro využití v budoucí pedagogické praxi.
- Porozumí a budou schopni vysvětlit historicko-teoretický vývoj výtvarného umění, který vedl ke vzniku akční tvorby, znají české i zahraniční klíčové představitele akčního umění a jsou schopni rámcově charakterizovat jejich tvorbu.
- Jsou schopni připravit skupinový i individuální umělecký projekt v médiu výtvarné akce se všemi jeho fázemi (idea, představa, realizace, dokumentace, prezentace).
- Jsou schopni zvolit k vyjadřované ideji adekvátní formu realizace a jsou si vědomi technických a jiných podmínek souvisejících s jejím uskutečněním.
- Jsou obeznámeni s možnostmi dokumentace výtvarné akce a využívají adekvátní formu dokumentace k zaznamenání vlastní tvorby v tomto médiu.
- Jsou schopni srozumitelně prezentovat svůj projekt, osvětlit svou výchozí ideu a zasadit projekt do kontextu teorie a historie akční tvorby, včetně uvedení příkladů konkrétních podobně tvořících akčních umělců. - Osnova
- • základní pojmy a principy akční tvorby
- • akční tvorba v kontextu historie a teorie umění; nejvýraznější formy a proudy akčního umění (body-art, land-art, enviroment, aktivismus, politické umění, umění spolupráce,…)
- • možnosti dokumentace a prezentace akční tvorby
- • kolektivní realizace výtvarné akce inspirované tvorbou akčního umělce; individuální realizace výtvarné akce
- • veřejná prezentace a obhajoba semestrální práce
- Literatura
- povinná literatura
- Morganová, P. (1999) Akční umění. Olomouc: Votobia.
- neurčeno
- Rezek, P. (2010). Tělo, věc a skutečnost v umění šedesátých a sedmdesátých let (2., rozš. vyd.). Praha: Jan Placák - Ztichlá klika.
- Foster, H. (2007) Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze: Slovart.
- Zhoř, I., Horáček, R., & Havlík, V. (1991). Akční tvorba (1. vyd.). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
- Chalupecký, J. (1990) Na hranicích umění: několik příběhů. Praha: Prostor.
- Morganová, P. (2014) Procházka akční Prahou: akce, performance, happeningy 1949-1989. Praha: VVP AVU.
- Fišer, Z., Havlík, V. & Horáček, R. (2010) Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita.
- Výukové metody
- Aktivní účast ve výuce, povinné konzultace s vyučujícím, realizace výtvarné akce ve výuce, realizace výtvarné akce individuálně mimo výuku.
- Metody hodnocení
- veřejná prezentace a obhajoba semestrální práce
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VVb016