VVb016 Výtvarná akce

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
MgA. Jana Francová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (cvičící)
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VVb016/01: Čt 13:00–15:50 ateliér 18A, Čt 13:00–15:50 ateliér 18C, Čt 13:00–15:50 ateliér 18B, J. Francová, P. Kamenický, M. Kovářová, J. Nedomová
VVb016/02: Čt 16:00–18:50 ateliér 18C, Čt 16:00–18:50 ateliér 18B, Čt 16:00–18:50 ateliér 18A, J. Francová, P. Kamenický, M. Kovářová, J. Nedomová
Předpoklady
NOW( VVb013 Nová média )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář se zaměřuje na teoretické i praktické seznámení s médiem výtvarné akce a ozřejmění její pozice v kontextu historie a teorie umění. Seminář poskytuje studentům prostor pro praktické ověření možností výtvarné akce jako prostředku výtvarného vyjádření a naznačuje potenciál využití tohoto média v budoucí pedagogické praxi. Studenti realizují výtvarný projekt jak ve skupině ve výuce, tak individuálně mino výuku. Obě tyto formy zahrnují počáteční ideu, konzultaci s vyučujícím, realizaci výtvarné akce a její dokumentaci a prezentaci. Cílem předmětu je získání základních teoretických informací o umění akce a nabytí elementárních zkušeností s vlastní realizací skupinové i individuální výtvarné akce, včetně její dokumentace a prezentace.
Výstupy z učení
- Studenti si osvojí základní pojmy vázané na médium výtvarné akce. Skrze vlastní prožitek doplněný o teoretický výklad a reflexi pedagoga porozumí základním principům práce s médiem výtvarné akce, včetně jejích limitů a potenciálu pro využití v budoucí pedagogické praxi.
- Porozumí a budou schopni vysvětlit historicko-teoretický vývoj výtvarného umění, který vedl ke vzniku akční tvorby, znají české i zahraniční klíčové představitele akčního umění a jsou schopni rámcově charakterizovat jejich tvorbu.
- Jsou schopni připravit skupinový i individuální umělecký projekt v médiu výtvarné akce se všemi jeho fázemi (idea, představa, realizace, dokumentace, prezentace).
- Jsou schopni zvolit k vyjadřované ideji adekvátní formu realizace a jsou si vědomi technických a jiných podmínek souvisejících s jejím uskutečněním.
- Jsou obeznámeni s možnostmi dokumentace výtvarné akce a využívají adekvátní formu dokumentace k zaznamenání vlastní tvorby v tomto médiu.
- Jsou schopni srozumitelně prezentovat svůj projekt, osvětlit svou výchozí ideu a zasadit projekt do kontextu teorie a historie akční tvorby, včetně uvedení příkladů konkrétních podobně tvořících akčních umělců.
Osnova
  • • základní pojmy a principy akční tvorby
  • • akční tvorba v kontextu historie a teorie umění; nejvýraznější formy a proudy akčního umění (body-art, land-art, enviroment, aktivismus, politické umění, umění spolupráce,…)
  • • možnosti dokumentace a prezentace akční tvorby
  • • kolektivní realizace výtvarné akce inspirované tvorbou akčního umělce; individuální realizace výtvarné akce
  • • veřejná prezentace a obhajoba semestrální práce
Literatura
    povinná literatura
  • Morganová, P. (1999) Akční umění. Olomouc: Votobia.
    neurčeno
  • Rezek, P. (2010). Tělo, věc a skutečnost v umění šedesátých a sedmdesátých let (2., rozš. vyd.). Praha: Jan Placák - Ztichlá klika.
  • Foster, H. (2007) Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze: Slovart.
  • Zhoř, I., Horáček, R., & Havlík, V. (1991). Akční tvorba (1. vyd.). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Chalupecký, J. (1990) Na hranicích umění: několik příběhů. Praha: Prostor.
  • Morganová, P. (2014) Procházka akční Prahou: akce, performance, happeningy 1949-1989. Praha: VVP AVU.
  • Fišer, Z., Havlík, V. & Horáček, R. (2010) Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita.
Výukové metody
Aktivní účast ve výuce, povinné konzultace s vyučujícím, realizace výtvarné akce ve výuce, realizace výtvarné akce individuálně mimo výuku.
Metody hodnocení
veřejná prezentace a obhajoba semestrální práce
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VVb016